Shopify-blogs

Wetgeving Voor Webshops: Zo Voldoet Je Site Aan De Regels

Foto: Matthew Henry via Burst

Je hebt een bedrijfsidee uitgewerkt, je product bepaald, een bedrijfsnaam gekozen, en je bedrijf officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, waar ze je uitgelegd hebben hoe het zit met belasting en dergelijke. Voelt goed, nietwaar?

Dan kun je nu eindelijk beginnen met het inrichten van je Shopify webshop! Daarbij denk je natuurlijk vooral aan een gelikte layout, prachtige productfoto’s en overtuigende productbeschrijvingen. Maar voordat je daarmee aan de slag gaat, is het slim om ook even stil te staan bij al die kleine, onopvallende standaard dingetjes die elke webshop heeft. Dat kopje ‘Leveringsvoorwaarden’ in het footermenu bijvoorbeeld, en die cookie banner.

Een stuk minder sexy dan design, ja, maar net zo belangrijk als je professioneel over wilt komen. En als je boetes wilt vermijden. Al die dingetjes zijn namelijk bedoeld om te voldoen aan de regels en wetten die voor Nederlandse webshops gelden.

In een efficiënt geregeld land als Nederland worden consumenten gelukkig goed beschermd. Daarom wordt er van jou als webshop eigenaar verwacht dat je je klanten duidelijk informeert, en dat je voorzichtig omgaat met hun gegevens. Meer specifiek betekent dat dat je bij het inrichten van je webshop een aantal zaken goed weer moet geven. In deze blog lichten we ze kort toe, met links naar relevante sites waar je details kunt vinden.

  1. Duidelijke info over je bedrijf en je producten
  2. Algemene voorwaarden
  3. Privacy Policy
  4. Toestemming voor cookies
  5. SSL certificaat

1. Duidelijke info over je bedrijf en je producten

Als je via een webshop of op sociale media producten verkoopt, moeten je klanten weten waar ze aan toe zijn. Om dat te garanderen moet je bijvoorbeeld op je website de adres- en contactgegevens van je bedrijf vermelden, duidelijk zijn over levertijden en hoeveel bedenktijd de klant heeft, vertellen hoe je omgaat met klachten, en nog veel meer.

Iedereen die online winkelt is al bekend met al deze regels, bewust of onbewust, omdat elke professionele webshop ze navolgt. Je bent er al zo aan gewend dat je het bijvoorbeeld normaal vindt dat webshops een duidelijke prijs bij hun producten zetten (zonder verborgen kosten), en een pagina hebben over hun retourbeleid.

Daarom is het slim om bij het inrichten van jouw eigen webshop goed te kijken naar wat er standaard op de sites van andere webshops staat. Wil je echt helemaal zeker weten of je het goed gedaan hebt? Kijk hier voor een gedetailleerde checklist van de Autoriteit Consument & Markt.

2. Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, omdat er heel veel geregeld is in de wet waar jij en je klanten een beroep op kunnen doen. Als je ze toch besluit te hanteren, dan gelden er twee eisen: de klant moet je voorwaarden kunnen bekijken voor hij iets koopt, en er moeten geen ‘onredelijke’ bepalingen instaan - dat wil zeggen, bepalingen die in strijd zijn met de wet. Als die er wel instaan kunnen de voorwaarden nietig verklaard worden. Algemene voorwaarden mogen ook niet zomaar tussentijds veranderd worden. Meer weten? Ook hierover heeft de site van de Autoriteit Consument & Markt duidelijke informatie.

Veel webshops kiezen ervoor om zelf algemene voorwaarden op te stellen. Wil je weten hoe je dat doet? Lees hier een aantal tips!

3. Privacy policy

Een webshop krijgt persoonlijke gegevens van klanten in beheer. Daar moet zorgvuldig mee omgesprongen worden, zeker sinds de invoering van de Europese GDPR (General Data Protection Regulation) wet in 2018 - in Nederland ook bekend als de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als je webshop niet voldoet aan deze regels kun je een hoge boete krijgen.

Zo moet je een geldige reden hebben om persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken, bijvoorbeeld omdat je de gegevens nodig hebt om een bestelling te kunnen afrekenen en leveren. Je kunt die gegevens vervolgens niet zomaar gebruiken om de klant met reclame te overladen. Daar moeten klanten expliciet toestemming voor geven, en als ze dat gedaan hebben moet je ze bij elke marketingmail die je stuurt de kans geven zich af te melden.

Daarnaast geldt er een informatieplicht: de klant moet op kunnen zoeken welke gegevens jij verzamelt en waarom, bijvoorbeeld via een privacy verklaring op je website. De klant heeft ook recht op inzage en rectificatie van zijn gegevens, en mag jou vragen wat je verder allemaal van hem of haar weet. Ook mag de klant van je vragen alle gegevens die je over hem of haar hebt definitief te verwijderen uit je database.

Meer weten over de GDPR? In het Shopify Helpcentrum vind je een uitgebreide toelichting op wat deze wet voor jou betekent, en wat Shopify heeft gedaan om merchants te helpen met het voldoen aan de regels.

4. Toestemming vragen voor cookies

Sinds de invoering van de Cookiewet mag je als webshop niet langer niet-functionele cookies plaatsen zonder toestemming van de klant. Functionele cookies zijn nodig om de winkelervaring van je klanten te versoepelen, bijvoorbeeld door inloggegevens en de inhoud van het winkelmandje te onthouden voor de duur van een bezoek. Niet-fuctionele cookies worden vooral gebruikt voor marketing doeleinden: analytische cookies geven je inzicht in hoe je website gebruikt wordt, en tracking cookies geven je inzicht in wie je klanten zijn.

Voor analytische cookies heb je soms toestemming nodig, voor tracking cookies altijd. Daarnaast ben je verplicht je website ook toegankelijk te maken voor bezoekers die deze cookies weigeren. De zogenaamde ‘cookie-wall’ die je vroeger nog wel zag, waarbij een bezoeker die cookies weigerde de site niet normaal kon gebruiken, kom je sinds de wet veel minder tegen.

Shopify gebruikt standaard een serie cookies, om jou via je dashboard inzcht te geven in hoe je site gebruikt wordt. Meer weten over de cookies die Shopify plaatst? Lees er meer over in ons Helpcentrum. Meer weten over de regels rond cookies en privacy? Lees hier een toelichting van de Autoriteit Consument & Markt.

5. SSL certificaat

Webshops verwerken continu data die goed beveiligd moet worden, zoals betalingen en persoonlijke gegevens van klanten. De veiligste manier om dat te doen is via een versleutelde verbinding, met gebruik van het zogenaamde SSL-protocol.

Het is dus niet gek dat webwinkels verplicht zijn een SSL-certificaat te hebben. Je herkent een beveiligde webshop aan hun URL: domeinnamen die beginnen met ‘https’ zijn beveiligd, die met ‘http’ niet.

Voor Shopify is veilig verkeer op ons platform enorm belangrijk. Daarom zetten we doorlopend stappen om het beveiligen van je Shopify webshop gemakkelijk te maken. Zo zijn sinds 2016 alle Shopify webshops SSL-encrypted. Wil je weten wat Shopify nog meer doet op het gebied van SSL? Lees er meer over in het Shopify Helpcentrum.

 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Sinds ze voor Shopify schrijft droomt ze van een eigen webshop.

Onderwerpen: