Wil je een webshop beginnen?

De voordelen van een white label webshop (+11 populaire producten)

white labeling

Wil je het liefs nog deze week een website lanceren, en meteen beginnen met verkopen? Dat kan met white labeling, één van de snelste manieren om eigen baas te worden. Bij white labeling verkoop je producten die gemaakt zijn door derden, aangepast aan jouw ontwerp en branding. De verkoop van white label producten is een goede optie voor mensen die graag snel op trends willen inspelen of liever niet hun eigen producten willen maken.


Een white label webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In deze blog bespreken we 11 ideeën voor white label producten die je vandaag nog kunt verkopen. We hebben een gevarieerde keuze gemaakt uit populaire producten, van sportkleding tot accessoires voor je huisdier.

Wat is white labeling?

white labeling

White label producten zijn “merkneutrale” producten waarvan grote hoeveelheden geproduceerd worden, om vervolgens aangepast te worden aan verschillende merken door een logo of merknaam toe te voegen. White label producten kun je in het groot inkopen, dropshippen of via print-on-demand verkopen.

White labeling en private labeling worden vaak door elkaar gebruikt, maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen. Bij beide draait het om producten gemaakt door derden die vervolgens het label of logo van een ander merk of winkel krijgen. Maar een private label product wordt meestal slechts voor één verkoper gemaakt. Denk als voorbeeld aan huismerkproducten die door de fabriek maar voor één specifieke supermarkt gemaakt worden.

Private labeling is vaak duurder doordat de producten ingrijpendere aanpassingen ondergaan (eventueel extra ontwikkelingskosten) en een merk vaak grote partijen in één keer moet inkopen. Dat maakt ze vooral geschikt voor merken die al langere tijd bestaan. White label producten daarentegen zijn ook toegankelijk voor kleine of net beginnende merken, omdat er vaak een hele lage of zelfs helemaal geen minimale bestelhoeveelheid geldt, zoals bij print-on-demand.

Voordelen van white labeling

Met white labeling kun je snel een bedrijf opzetten rondom een al bestaand product. Je geeft het een persoonlijke touch door middel van branding en een mooie website, en je zorgt voor een gepersonaliseerde winkelervaring en een unieke verpakking. Om white label producten te verkopen hoef je niet creatief te zijn of ervaring te hebben met het maken van producten.

White labeling is een fantastische optie voor mensen die:

White label producten versus op maat gemaakte producten

white labeling

Je eigen unieke producten bedenken en maken geeft veel mensen enorm veel voldoening. Kunstenaars, ambachtslieden en productontwerpers vinden dit vaak het leukste aspect van het hebben van een bedrijf. Maar niet iedereen is hier even goed in. Als je niet creatief aangelegd bent, of als je geen tijd of geduld hebt om je eigen product te bedenken en ontwerpen, zijn white label producten perfect voor je.

Een nadeel van white label producten is dat exact hetzelfde product onder verschillende merknamen verkocht wordt. Dit betekent dat jouw product makkelijk kan ondersneeuwen. Dat zie je goed op bijvoorbeeld Amazon, waar het zoeken naar een product vaak eindeloze pagina’s met exact hetzelfde product met een verschillend logo oplevert. Om toch op te vallen is het belangrijk om te investeren in branding en in de winkelervaring van je klanten. Een andere tactiek is om je te richten op de laagste prijs of de beste verzendopties.

11 white label producten om online te verkopen

Denk je dat white labeling iets voor jou is? Dan zijn de onderstaande ideeën interessant.

1. RVS waterflesjes

white labeling waterfles

Waterflesjes zijn de perfecte blanco achtergrond voor elk mogelijk design. Als je een kunstenaar of ontwerper bent die op zoek is naar geschikte merchandise is dit een heel voordelige manier om reproducties van je werk voor een toegankelijke prijs aan je fans te verkopen. Waterflesjes kun je white labelen met een simpel logo en vervolgens gebruiken om je merkbekendheid te vergroten. Als je bijvoorbeeld digitale fitnesscontent zoals online yogaklassen of virtuele personal training sessies verkoopt, zijn branded waterflesjes een simpele manier om je bedrijf uit te breiden met een relevant fysiek product.

2. Cosmetica

white labeling cosmetica

Dit wist je misschien nog niet, maar de producten van de enorme verscheidenheid aan cosmeticamerken die we hebben worden door slechts een kleine groep fabrikanten gemaakt. In sommige gevallen worden zelfs exact dezelfde ingrediënten en verhoudingen gebruikt. Wat de merken van elkaar onderscheidt is het logo, de verpakking en de hoeveelheid kleuren. Kylie Jenner's make-up merk wordt bijvoorbeeld gefabriceerd door Seed Beauty, een private label bedrijf dat ook de ColourPop producten maakt. Als het je interessant lijkt om white label cosmetica te gaan verkopen raden we je aan om je eerst te focussen op één product, zoals lipbalsem.

3. Accessoires voor mobiele telefoons

White labeling telefoonhoesjes

White label telefoonaccessoires zijn, net als RVS waterflesjes, goedkoop om te maken, bijna overal te verkrijgen en makkelijk aan je voorkeuren aan te passen. Telefoonaccessoires zijn een uitstekende optie voor ontwerpers en kunstenaars die hun werk op betaalbare accessoires willen zetten.

4. Sportkleding en -accessoires

yoga white label

De pandemie heeft de manier waarop we sporten veranderd. Het leidde onder andere tot een enorme groei in de verkoop van kleding voor fitness en producten voor thuis. Nu we weer terug mogen kan het misschien even duren voor we ons weer echt op ons gemak voelen in de sportschool, maar in de tussentijd zijn er nog volop verkoopmogelijkheden in de fitnessbranche. Meerdere fabrikanten en print-on-demand bedrijven verkopen yogamatten, sportsokken, leggings, toestellen en gewichten, T-shirts, en waterflesjes waarmee je een online boetiek of kledingmerk kunt beginnen. Fitness influencers kunnen hun persoonlijke brand in geld omzetten met hun eigen merchandise.

5. Accessoires voor huisdieren

Huisdieren white label

Een ander effect van de pandemie was dat we meer huisdieren namen. Mensen die opeens thuis moesten werken misten hun collega’s en haalden daarom maar een pluizebol in huis. En nu de pandemie op zijn retour lijkt is Nederland opeens een heleboel baasjes rijker, baasjes die graag geld uitgeven aan hondenmanden, speeltjes en accessoires, allemaal ideale white label producten. Daarnaast is white labeling een uitstekende extra inkomstenstroom voor dierenartsen, hondenuitlaatservices en trimsalons die hun logo op een hele reeks handige producten voor huisdiereigenaars kunnen laten drukken.

6. Bekers

bekers white labeling

Mokken met memes erop, warmhoudbekers met je logo erin gegraveerd of emaillen kampeermokken met een kunstzinnige afbeeldingen: allemaal voorbeelden van bekers als white label product. En met steeds meer mensen die ook na de pandemie (deels) thuis blijven werken en dus thuis veel meer koffie en thee zetten blijven grappige en mooie bekers onverminderd populair.

Meer lezen 👉 Zelf merchandise maken en verkopen

7. Pennen

pennen white label

Iedereen wordt blij van een nieuwe pen, en dat komt terug in de almaar toenemende populariteit van dit product. Pennen (en stiften, markers, kleurpotloden, etc.) zijn ideaal om je logo of ontwerp op te laten drukken. Je kunt ze vervolgen verkopen als product of uitdelen als promotiemateriaal. Omdat mensen producten sneller kopen via een verwijzing van een andere website dan van een advertentie, is het een goed idee om populaire blogs en influencers te vragen je product te promoten met een link op hun blog of in hun bio.

8. Thee- en handdoeken

handdoek white label

Theedoeken en handdoeken met een persoonlijk of niche ontwerp zijn weer helemaal terug van weggeweest. Ze vormen het ideale canvas voor eigenlijk alles wat je maar kunt verzinnen: je kunst, je logo, een grappig meme, en nog veel meer. En één van de grootste marktplaatsen op aarde, Alibaba.com, speelt daar goed op in met producten zoals deze customizable badhanddoek of deze leuke microfiber keukenhanddoeken. Kies een niche, bijvoorbeeld studenten die net op kamers wonen, en richt je daar op via sociale media marketing.

9. Linnen tassen

white label linnen tassen

Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker. Een manier voor webshops om daar op in te spelen is het verkopen (of zelfs gratis weggeven) van branded linnen tasjes als vervanging voor plastic tassen. Zo help je het milieu én bevorder je merkbekendheid. Tassen zijn ook ideaal voor kunstenaars en grafische ontwerpers: een snelle en simpele manier om geld te verdienen met je kunst. White label linnen tassen zijn verkrijgbaar via de meeste print-on-demand bedrijven, zodat je snel kunt beginnen met verkopen zonder veel geld te hoeven investeren.

10. Beha’s

white label bra

Ook beha’s nemen een enorme vlucht in de e-commerce branche. Wil je je brand aan dit veelzijdige product verbinden? Ga dan voor Bh’s met een custom logo. Als het goed loopt kun je je collectie uitbreiden met gerelateerde producten zoals nachtkleding of lichaamsverzorging. De doelgroep voor beha’s zit qua sociale media vooral op Facebook, Instagram en Pinterest, dus focus je marketing op die kanalen. Dat kan via organische groei, via influencers, of met betaalde advertenties.

11. Koffie

white label koffiebonen

Denk verder dan bekers en ga voor wat erin zit: waarom niet je eigen merk koffiebonen verkopen? Bepaalde koffieleveranciers werken graag samen met merken om speciale melanges en verpakkingen te maken. Hier is vaak een grote eerste investering voor nodig, maar er zijn ook een aantal goedkopere alternatieven, en het zorgt wel voor een doorlopend passief inkomen. Kijk wat rond en stuur een e-mail met betrekking tot de gewenste producten naar interessante partijen. Als online koffie verkopen je wel wat lijkt is bijvoorbeeld  Dripshipper een goede keuze. Deze white label koffiebonenverkoper integreert naadloos met je Shopify webshop.

White label producten: klaar voor verkoop

Een bedrijf beginnen wordt laagdrempeliger met elke technologische vooruitgang, elke nieuwe automatiseringstool en elk nieuw kanaal waar je klanten kunt vinden. Maar dan heb je wel een bedrijfsidee nodig. Sommige mensen wachten jaren tot ze het idee hebben gevonden dat de wereld (en hun leven) zal veranderen. Geen tijd om daar op te wachten? Met white labeling kun je vandaag nog een bedrijf beginnen via print-on-demand of als bijverdienste, een bedrijf wat als opstapje kan dienen voor een grootse toekomst. Bekijk wel model het best voor jou werkt.

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Dayna Winter

Illustratie: Gracia Lam
Foto's: Burst


Een white label webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over white labeling

Wat is een white label?

White label producten zijn “merkneutrale” producten waarvan grote hoeveelheden geproduceerd worden, om vervolgens aangepast te worden aan verschillende merken door een logo of merknaam toe te voegen. White label producten kun je in het groot inkopen, dropshippen of via print-on-demand verkopen.

Wat is het verschil tussen white label en private label?

Ze worden vaak door elkaar gebruikt, maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen. Bij beide draait het om producten gemaakt door derden die vervolgens het label of logo van een ander merk of winkel krijgen. Maar bij private labeling worden de producten meestal slechts voor één verkoper gemaakt (denk aan het huismerk van een supermarkt). Bij white label is in wezen het product gelijk aan dat van andere verkopers.

Wat zijn goede ideeën voor white label producten om te verkopen?

In onze blog noemen we 11 trending white label producten om online te verkopen. Waaronder RVS waterflesjes, koffie, linnen tassen, sportartikelen, accessoires voor huisdieren en cosmetica.

Waarom is white labeling interessant?

Met white labeling kun je snel een bedrijf opzetten rondom een al bestaand product. Je geeft het een persoonlijke touch door middel van branding en een mooie website, en je zorgt voor een gepersonaliseerde winkelervaring en een unieke verpakking. Om white label producten te verkopen hoef je geen ervaring te hebben met het maken van producten.