Gratis hulpmiddelen

Bedrijfsnaamgenerator

Vind de perfecte naam voor je bedrijf en claim het domein in een handomdraai.

De gegenereerde namen zijn slechts voorbeelden en kunnen worden gebruikt door andere bedrijven; ook kunnen er rechten van externe partijen van toepassing zijn. Door de namen te gebruiken, gaat u akkoord met deze Voorwaarden.

Bedenk in 3 stappen een naam voor je bedrijf

  • 01 Zoek

    Doorzoek de bedrijfsnaam-generator van Shopify meteen op de beschikbaarheid van domeinen.

  • 02 Selecteer

    Kies uit de automatisch gegenereerde naamideeën een domein voor jouw bedrijf.

  • 03 Verkoop

    Ga vanuit de bedrijfsnaam-generator rechtstreeks naar onze gratis proefversie van 3 dagen.

Bedenk binnen 10 seconden een naam voor je bedrijf

In 10 seconden je eigen bedrijfsnaam vinden met de bedrijfsnaamgenerator

Het kan jaren duren om een succesvol merk te ontwikkelen, maar je kunt binnen enkele seconden een creatieve bedrijfsnaam verzinnen. Met de gratis bedrijfsnamen-generator van Shopify kun je een naam bedenken voor je bedrijf, de bijbehorende domeinnaam claimen en je eigen bedrijf starten – en dat allemaal in een paar klikken.

Hoe bedenk ik een naam voor mijn bedrijf?

Het is niet zo eenvoudig om een passende naam te vinden voor een nieuw op te richten bedrijf. Er zijn veel leuke bedrijfsnamen, en omdat elke potentiële naam voor- en nadelen heeft, blijf je al snel eindeloos analyseren en nadenken. Soms komt er meteen een originele bedrijfsnaam bij je op. Maar vaak is dat niet het geval.

Als je hulp nodig hebt om een goede naam te bedenken voor je bedrijf, is onze naamgenerator de perfecte tool: die genereert binnen enkele seconden een lijst met potentiële bedrijfsnamen. Maar hoe bepaal je welke naam je het beste kunt kiezen? Dat hangt af van je merk.

Je naam is het eerste wat klanten van je merk herkennen. Met de beste producten, een perfecte service en pakkende marketing kom je een heel eind om merkloyaliteit op te bouwen ⁠– maar dat is niet voldoende als klanten je naam niet kunnen onthouden.

Als je bedrijfsnaam blijft hangen bij klanten, heeft dat een grote invloed op hoe zij jouw bedrijf zien. Elke fase van de marketing-funnel, van het aantrekken van nieuwe klanten tot het bevorderen van klantentrouw, hangt nauw samen met hoe snel een potentiële klant je naam onthoudt.

Een bedrijfsnaam kiezen uit de bedrijfsnamenlijst van de namen-generator kun je dus niet overhaast doen. Dat betekent niet dat je urenlang moet tobben over de voor- en nadelen van elke optie. Op een gegeven moment zul je toch een besluit moeten nemen om verder te kunnen. Maar voordat je zomaar om het even welke naam kiest, is het belangrijk om de voorgestelde namen te controleren op hun branding-potentieel.

Onze merknaam-generator geeft je een breed scala aan potentiële merknamen en domeinen, maar jij bepaalt welke naam het beste bij jouw bedrijf past. Het is niet altijd eenvoudig te bepalen wat de beste naam is, maar als je een naam zoekt voor jouw bedrijf, sommen we hier een paar factoren op om rekening mee te houden:

Duidelijkheid: Een eenvoudige, duidelijke en directe naam blijft veel beter hangen bij klanten. Als klanten je bedrijfsnaam in eerste instantie niet meteen begrijpen, zullen ze die minder snel onthouden. Goede bedrijfsnamen hebben niet veel uitleg nodig.

Onze naamgenerator voor webshops is ontwikkeld met de eenvoud van een effectief merk in gedachten. Als je de generator voor winkelnamen gebruikt, word je gevraagd om je merk in één woord te beschrijven. Is je merk grappig of eerlijk?

Branding: Je naam vormt de basis voor alle beslissingen die je later neemt voor de ontwikkeling van je merk. Je logo, slogan en waardepropositie kun je later nog aanpassen, maar het is heel lastig om je naam te veranderen zonder dat dit ten koste gaat van de kracht van je online merk.

De naam moet eenduidig zijn, maar ook flexibel voor als je later een iets andere richting in wilt slaan. Namen die te specifiek zijn of rechtstreeks naar een bepaald product verwijzen, kunnen later nadelig zijn. Bedenk ook of potentiële namen rekening houden met het groeipotentieel van je bedrijf en de mogelijke uitbreiding naar verwante branches.

Uniekheid: Klanten onthouden een naam niet als hij niet onderscheidend is. Als je wilt dat klanten je onthouden, moet je jezelf onderscheiden van je concurrentie. Dat begint met een pakkende en originele naam. Een naam van een start-up die de aandacht trekt, wordt door klanten beter onthouden.

Beschikbaarheid: Tot slot moet je controleren of je bedrijfsnaam nog niet bezet is. Als een ander bedrijf dezelfde (of een vergelijkbare) naam heeft, brengt dat niet alleen juridische risico's met zich mee, maar kan dat verwarrend zijn voor je klanten en bovendien schadelijk voor je online reputatie.

Hetzelfde geldt voor je domeinnaam. Je domeinnaam moet even makkelijk te onthouden zijn als je bedrijfsnaam en bovendien goed bij je merk passen. Als je een naam hebt gekozen, claim dan zo snel mogelijk een bijpassend beschikbaar domein.

Snel domeinnamen vinden met de bedrijfsnaamgenerator van Shopify

Als je onze generator voor bedrijfsnamen gebruikt, worden binnen enkele seconden originele en beschikbare domeinnamen weergegeven. Vind in een paar klikken de perfecte domeinnaam voor jouw merk.

Voorbeelden van bedrijfsnamen om je op ideeën te brengen

Benieuwd welke topnamen er uit de bedrijfsnaamgenerator kunnen rollen voor je aanstaande bedrijf? Hieronder staat een lijst met voorbeelden van bedrijfsnamen die aan de bovenstaande ideale eigenschappen voldoen: ze zijn uniek, duidelijk, en eenvoudig te vinden en te onthouden. Nadat je een eerste selectie hebt gemaakt, ga je bepalen welke namen het beste bij je merk als geheel passen. Ook ga je na of ze in jouw regio geregistreerd en gebruikt kunnen worden en of er wel een passende domeinnaam beschikbaar is.

  • Spa Paragon
  • GameDay Catering
  • Exploration Kids
  • Yoga Professor
  • Darwin Travel
  • Party Plex
  • Pizza Factor
  • Acorn Crafts

Wat maakt de bedrijfsnaam van Shopify-merchants tot een succes?

Tijdens een enquête onder Shopify-merchants kwamen we duizenden fantastische bedrijfsnamen tegen, die webshops van over de hele wereld tot een succes maken. Een goede naam kan namelijk al lonen nog voordat klanten je website hebben bezocht.

Monkey's Uncle

Namen die afkomstig zijn van vaste uitdrukkingen blijven meestal goed hangen. De Amerikaanse T-shirtzaak Monkey's Uncle is hier een goed voorbeeld van. De naam is afkomstig van de uitroep "well I'll be a monkey's uncle", wat zoveel betekent als "krijg nou wat" – een perfecte naam voor een winkel met unieke T-shirts.

"Toen we er op zijn derde achterkwamen dat onze zoon Brayden autisme heeft, wisten we dat we flexibel met onze tijd moesten kunnen omgaan om hem naar de dokter of therapeut te brengen", zegt eigenaar Derrick Morgan. "We zijn ons droombedrijfje begonnen omdat we gek zijn op sport en dingen van weleer. Brayden kijkt graag naar animatiefilms, waaronder Madagascar. In die film zit een woordenwisseling tussen een aap en een pinguïn. De pinguïn drukt zijn verbazing uit met de woorden "Well I'll be a monkey's uncle", waar Brayden telkens weer keihard om moest lachen. Het leek ons een leuke naam voor een winkel, omdat mensen er nieuwsgierig van worden."

FAQ

De bedrijfsnaamgenerator biedt in drie eenvoudige stappen onmiddellijke suggesties:

  • 1. Bedenk een woord dat jouw merk het beste omschrijft
  • 2. Typ het woord in het veld van de bedrijfsnaamgenerator
  • 3. Klik op de knop “Namen zoeken”

Dat is alles! Je hebt nu 100 mogelijkheden om uit te kiezen of als inspiratie te gebruiken.

De bedrijfsnaamgenerator kan door iedereen gratis worden gebruikt. Je kunt zoveel zoekopdrachten invoeren als je wilt. Laat je inspireren door de creatieve, pakkende namen die de bedrijfsnaamgenerator voorstelt voor jouw bedrijf. Vertel anderen ook over de gratis domeinnaam-generator van Shopify.

Pakkende bedrijfsnamen zijn origineel, uniek en makkelijk te onthouden. Overweeg een aantal van de volgende methoden tijdens het brainstorm over een naam voor je merk:

  • - alliteratie
  • - acroniemen
  • - rijm
  • - woordspelingen
  • - afkortingen
  • - symboliek
  • - verpersoonlijk je product

Een goede bedrijfsnaam moet niet te specifiek zijn. Dat is om te voorkomen dat je aan een bepaalde categorie gekluisterd bent en jezelf beperkt als je in de toekomst wilt uitbreiden naar gerelateerde producten of sectoren.

Een goede bedrijfsnaam moet gemakkelijk uit te spreken zijn. Je wilt niet dat klanten over je naam struikelen of problemen hebben om je domeinnaam te vinden via een zoekopdracht.

Het allerbelangrijkste is dat je controleert of de bedrijfsnaam nog beschikbaar is. Hoe pakkend je bedrijfsnaam ook is, als er al een bedrijf met die naam geregistreerd is, dan heb je pech.

Je bedrijfsnaam moet goed bij je merkidentiteit passen. Hier zijn vijf dingen om rekening mee te houden bij het bedenken van een naam voor je start-up.

  • 1. Beschrijft de naam wat je doet?
  • 2. Begrijpen mensen via deze naam waar je product om draait?
  • 3. Is de naam gebaseerd op een waarde waar je merk voor staat?
  • 4. Is de naam pakkend en makkelijk te onthouden?
  • 5. Maakt de naam inbreuk op de naam van een ander merk?

Schattige bedrijfsnamen kunnen krachtige emoties oproepen. Maar een schattige bedrijfsnaam is niet geschikt voor alle soorten bedrijven.

Een winkel die hardware of kantoorbenodigdheden verkoopt, zal zichzelf bijvoorbeeld niet snel als "schattig" identificeren.

Bedrijven die gericht zijn op handwerk, mode, baby's, speelgoed en huisdieren kunnen hun merkimago misschien juist wel een boost geven met een schattige bedrijfsnaam.

Hier volgen wat voorbeelden van echte merken (en hun producten) die voor schattige bedrijfsnamen hebben gekozen:

  • - Disney (entertainment)
  • - Huggies (luiers)
  • - Ollie (hondenvoer)
  • - Kidly (babykleding)
  • - Crunchie (chocolatereep)
  • - Sweethearts (snoep)
  • - iCandy (kinderwagen)
  • - Hamleys (kinderspeelgoed)

Als je schattige bedrijfsnamen wilt bedenken, probeer dan het volgende:

  • - Gebruik verkleinwoorden (bijv. hondje in plaats van hond)
  • - Gebruik een woord dat op -tje eindigt (bijv. knuffeltje vs knuffel)
  • - Gebruik bijvoeglijk naamwoorden of dingen die met iets schattigs geassocieerd worden (bijv. hartje, zoet, liefde, lief, etc.)

Ga aan de slag met Shopify

Probeer Shopify gratis en ontdek alle tools en services die je nodig hebt om je bedrijf te starten, runnen en laten groeien.

Probeer Shopify 3 dagen gratis. Geen creditcard vereist.