Crossborder verkopen: wereldwijd succes met je webshop

crossborder verkopen - wereldbol

 

De Coronapandemie heeft de toekomst van shoppen een stuk dichterbij gebracht – nog nooit hebben mensen zoveel in buitenlandse webshops gekocht. Is jouw webshop ook klaar voor internationaal ondernemen?

35% van al het bezoek aan Shopify webshops komt van mensen uit andere landen, en tot wel 92% van de bezoekers wil graag in de eigen valuta en prijzen winkelen.

Een Shopify webshop is vrij eenvoudig om te zetten naar een internationaal bedrijf, en in deze handleiding laten we je precies zien hoe je dat kunt aanpakken.

Je internationale doelgroepen identificeren

Denk bewust na over wie je wilt bereiken. Een strategie gericht op verkopen aan “iedereen, overal” lijkt op het eerste gezicht misschien een goed idee, want zo bereik je immers de meeste klanten. Maar in werkelijkheid is elke markt uniek als het gaat om hun browse- en koopgedrag. Proberen iedereen aan te spreken zorgt over het algemeen dat je benadering niemand aanspreekt, en is daardoor de snelste manier om je internationale plannen te laten mislukken.

Het eerste wat je moet doen is een kijkje nemen bij "Online winkelsessie per locatie" in je Shopify analytics dashboard. Als blijkt dat je al bezoekers uit het buitenland hebt, kies daaruit dan twee of drie landen om je verder in te verdiepen. Heb je zelfs al verkocht aan die landen? Des te beter. Waar je naar op zoek bent zijn tekenen van vraag naar jouw producten in het buitenland. De bedoeling is om door middel van al deze informatie één of twee specifieke afzetmarkten te identificeren waar je aan kunt gaan verkopen.

Als je nog geen internationale bezoekers of bestellingen hebt, hoef je je geen zorgen te maken. We gaan nog steeds op zoek naar één of twee afzetmarkten waarvan je denkt dat daar vraag naar jouw producten zou kunnen zijn. Afzetmarkten die relatief dichtbij zijn, of dezelfde taal of koopgedrag als Nederland hebben, zijn een goede eerste stap. Als je in Nederland woont, is verkopen aan België bijvoorbeeld een perfecte manier om te beginnen met internationaal verkopen.

Zorg dat mensen in hun eigen valuta kunnen betalen (hiervoor heb je Shopify Payments nodig)

Nadat je besloten hebt op welke afzetmarkten je je gaat richten, is het tijd om te zorgen dat je klanten daar in hun eigen valuta kunnen betalen. 33% van de mensen geeft aan dat ze sowieso niets kopen bij een webshop waar ze niet in hun eigen valuta kunnen betalen, dus dit is een cruciale stap.

  • Ga naar de Instellingen van je Shopify Payments
  • Klik op "Een nieuw land of een nieuwe regio toevoegen"
  • Kies de afzetmarkt waar je wilt gaan verkopen
  •  

    Als het land of de regio toegevoegd is, is de valuta daarvan meteen live. Gefeliciteerd, je eerste stap richting internationaal verkopen is gezet.

    Bezoekers uit de door jou gekozen markten zien prijzen nu in hun eigen valuta. Deze wordt automatisch berekend, gebaseerd op jouw prijzen en de wisselkoers van het moment. Spring naar het volgende hoofdstuk als je de prijzen die je internationale klanten zien nog verder aan wilt passen.

    De volgende stap is het installeren van Shopify’s Geolocation app, waardoor internationale klanten jouw producten kunnen ontdekken en in jouw webshop in hun eigen valuta kunnen betalen. Als mensen uit je internationale afzetmarkten op je website komen, gebruikt Geolocation hun IP-adres om vast te stellen waar ze precies vandaan komen, en wordt de prijs van je producten daarop aangepast.

    crossborder verkopen - voorbeeld

    Als internationale klanten kunnen betalen in hun eigen valuta, heb je veel meer kans dat ze iets bij je kopen. Zorg dus dat je de Geolocation pop-up installeert voordat je met advertenties en andere pop-ups aan de gang gaat. Voor een nog beter resultaat raden we je aan om de pop-up in het midden van het scherm te laten verschijnen, omdat klanten dit als “het minst irritant” ervaren.

    Je prijzen aan crossborder verkopen aanpassen (Shopify Payments vereist)

    Goed bezig: je verkoopt nu aan een internationale afzetmarkt, en klanten kunnen je webshop eenvoudig ontdekken en bekijken en producten in hun eigen valuta betalen. De volgende stap is je internationale prijzen nog scherper instellen.

    De automatische wisselkoers die je als standaard ingesteld hebt, is heel handig – één keer instellen, nooit meer naar omkijken. Shopify zet je basisprijzen automatisch om in de valuta van je koper, en volgt daarbij live de markten. Daarnaast zijn de kosten voor het weer omzetten van de internationale valuta naar euro’s bij de prijs inbegrepen, zodat je nooit voor akelige verrassingen komt te staan. Maar een nadeel van de automatische instelling is dat de prijzen van je producten steeds veranderen (ze volgen de wisselkoersen immers live). Dit kan leiden tot verwarring bij klanten die je website meerdere malen bezoeken voor ze tot aankoop overgaan.

    Om dit tegen te gaan is het een goed idee om de wisselkoersen handmatig in te stellen, zodat je prijzen stabiel blijven. Je kunt zelf een wisselkoers vaststellen die vervolgens als standaard gebruikt wordt totdat je hem zelf handmatig weer verandert.  Let op: als je klanten in hun eigen valuta laat betalen, zijn er altijd kosten verbonden aan het omzetten van die vreemde valuta naar euro’s. Zorg dus dat je daar bij het bepalen van je stabiele wisselkoers rekening mee houdt. Hier staat een formule vermeld bij die je daarmee kan helpen.

    crossborder verkopen - internationale prijzen

    Voor webshops met een Shopify standaard abonnement of hoger hebben we nog een extra functie toegevoegd: het aanpassen van de basisprijs zelf aan de koopkracht van de verschillende landen, door middel van percentages.

    Stel je wilt crossborder gaan verkopen aan Duitsland en Frankrijk, allebei Eurolanden. Als je de Duitse prijzen een tikje hoger wilt maken, voeg je een prijspercentage toe waardoor je Duitse prijzen iets hoger uitvallen, en de Franse lager blijven en alleen op je vaste wisselkoers gebaseerd zijn. Als je bijvoorbeeld instelt op 100% aanpassen worden de Duitse prijzen verdubbeld, en -50% halveert ze. Ook na deze aanpassing blijven de prijzen voldoen aan de afrondingsregels die je voor elke valuta ingesteld hebt, zodat ze er netjes uitzien op de pagina’s van je webshop. 

    Als je geabonneerd bent op Advanced of Shopify Plus, kun je voor elk van je producten (of groepen producten) een specifieke internationale prijs vaststellen. Dit is handig als je specifieke prijzen wilt gebruiken voor de verschillende internationale afzetmarkten die je gekozen hebt, of als je met door de fabrikant vastgestelde prijzen werkt die per land verschillen.

    Je kunt specifieke internationale prijzen instellen via een .CSV upload van je producten:

    1. Exporteer de producten die je per afzetmarkt een andere prijs wilt geven, en open het .CSV-document.
    2. Scrol naar het kopje internationale prijzen. Australische prijzen kun je bijvoorbeeld instellen onder de kolom met Prijs/AU.
    3. Vul de prijzen voor elk land precies zo in als je wilt dat ze op je webshop komen te staan, en importeer het .CSV-document weer naar Shopify.

    Handig om te weten: als je niet voor al je producten een specifieke internationale prijs wilt instellen, blijven de overgebleven producten de wisselkoers en prijsaanpassing houden die je eerder ingesteld had.

    Crossborder verkopen & belasting

    In elk land hebben klanten weer andere verwachtingen als het gaat om de zichtbaarheid van de btw die ze op hun producten moeten betalen. Klanten uit Noord-Amerika zijn gewend aan prijzen exclusief btw. Daar wordt bij het afrekenen een bepaald percentage aan de prijs toegevoegd, afhankelijk van waarheen het product verzonden wordt.

    In andere afzetmarkten, inclusief Europa en Oost-Azië, zijn de vermelde prijzen juist inclusief btw. Maar Shopify zorgt dat je niet voor elk land afzonderlijk wel of geen btw hoeft toe te voegen: dit wordt automatisch gedaan, gebaseerd op het land waar de klant vandaan komt.

    Belasting wel of niet inclusief

    Stel je webshop is gevestigd in de VS en je wilt internationaal ondernemen. Je richt je op de Britse markt en verkoopt T-shirts voor $20, wat in Shopify als de prijs zonder btw vermeld wordt. Je verkoopt aan de UK met een handmatig ingestelde wisselkoers van 0,75, met klanten die verwachten hun prijzen in ponden te zien, inclusief 20% btw.

    Wat je Britse klanten te zien krijgen is dat het T-shirt £18 kost (20 x 0,75 wisselkoers x 1,2 btw), ze krijgen de btw dus niet pas tijdens het afrekenen te zien. Als je dat wel zou doen is de kans groot dat ze schrikken van het verschil en dat de aankoop niet doorgaat.

    crossborder verkopen

    De volledige lijst van landen en regio’s en hun bijbehorende belastingstructuren vind je in dit document.

    Handig om te weten: Shopify past prijzen alleen automatisch aan als je wisselkoersen of standaard prijsaanpassingen gebruikt. Als je per product een andere internationale prijs voert, past Shopify deze niet voor je aan. Zorg dus dat je de prijs invoert die je wilt dat klanten te zien krijgen, en zet de aanpassingen aan plaatselijke belastingsystemen aan.

    Crossborder aankopen verzenden

    Nu je webshop steeds beter ingesteld is op internationaal verkopen, is het moment aangebroken om je verzendopties aan te passen aan je internationale klanten. En dat houdt vooral in dat je ze niet allemaal onder de noemer “het buitenland” schaart, maar in plaats daarvan zorgt dat er voor elke markt een optimale verzendstrategie is.

    Ga naar je verzendinstellingen en start met het aanmaken van een specifieke verzendzone voor elke afzetmarkt: wat is de verzendstrategie voor elke markt en hoe pas je de verzendkosten daarop aan? Internationaal verzenden kost meer geld, dus overweeg de volgende oplossingen om alles voor je klanten zo makkelijk mogelijk te maken:

    1. Check de prijzen en mogelijkheden van het verzendbedrijf dat je wilt gebruiken. Verzenden ze naar jouw nieuwe afzetmarkt? En hoeveel kost dat precies? Als je het verzendbedrijf het tarief laat berekenen, bestel dan iets bij jezelf alsof je een internationale klant bent. Zo weet je precies wat ze écht moeten betalen.
    2. Klanten waarderen openheid, en hebben liever dat je eerlijk bent over hoelang het verzenden écht gaat duren dan dat je toezeggingen doet die je niet waar kunt maken. Neem je schattingen dus ruim – zo creëer je vertrouwen en krijg je loyale klanten. Vermeld de verzendduur bij de omschrijving van de verzendkosten zodat klanten precies weten hoelang het gaat duren voor hun product aankomt.
    3. Het kan een goed idee zijn om je producten duurder te maken voor de internationale markt, zodat je buitenlandse klanten verhoudingsgewijs lagere verzendkosten kunt bieden. Wat zou je zelf eerder kopen, een item van €70 met €30 verzendkosten of een item van €100 dat gratis verzonden wordt?
    4. Check wat voor belasting jijzelf eventueel moet betalen in je beoogde afzetmarkten. Als je bijvoorbeeld aan de UK verkoopt, moet je voor alle pakketjes onder de £135 de btw die je erop rekent afstaan aan de belastingdienst aldaar. Als je dit niet doet, kan het zijn dat kopers hun bestelling niet ontvangen omdat hun pakketje het land niet inkomt.
    5. Als sommige van je producten te groot zijn of een te ongebruikelijke vorm hebben om in aanmerking te komen voor internationaal verzenden, kun je een verzendprofiel instellen om te zorgen dat klanten uit het buitenland ze simpelweg niet kunnen kopen.

    Internationale domeinnamen gebruiken voor specifieke doelgroepen

    Je crossborder klanten hebben nu hun eigen prijzen en weten wat hun verzendopties zijn. De volgende stap is om de webshop zelf aan te passen aan lokale mogelijkheden en voorkeuren door middel van specifieke internationale domeinnamen.

    Plaatselijke domeinnamen hebben twee voordelen: kopers kunnen meteen zien dat ze op een plaatselijke versie van je webshop zitten, en het is een teken dat ze makkelijk met hun eigen valuta kunnen betalen. Internationale domeinnamen veranderen automatisch de prijzen en taal voor elke markt waar je aan wilt gaan verkopen.

    Stel, je bent een verkoper uit de VS die broeken verkoopt op johnsapparel.com. Voor het uitbreiden van je winkel naar de UK kun je dan internationale domeinnamen gebruiken, zodat kopers johnsapparel.co.uk (ccTLD oftewel top level domein) zien of zelfs uk.johnsapparel.com (subdomein).

    Als je twijfelt tussen een ccTLD of een subdomein raden we je een subdomein aan, omdat je daar niet extra voor hoeft te betalen. Als je een domein gebruikt dat via Shopify beheerd wordt, kun je gewoon zelf een subdomein in je admin toevoegen. Voor domeinen van derden volg je hun instructies op, waarna je hebt subdomein aan je Shopify webshop koppelt.

    Als je nieuwe domein aan je Shopify webshop gelinkt is, kun je prijzen en taal instellen bij domeinbeheer

    internationale domeinnaam voor crossborder verkopen

    Voor bedrijven die besloten hebben om zich te richten op afzetmarkten die een andere taal spreken, gaan we in het volgende hoofdstuk in op het vertalen van content.

    Als kopers nu op je uk. of.co.uk domein komen, krijgen ze de prijzen automatisch in Britse ponden te zien. Daarnaast doet Shopify de SEO automatisch door hreflang tags voor elk van je domeinen in te stellen. Zo weten Google en andere zoekmachines welk domein bij welk land of welke regio hoort, en krijgen mensen het juiste domein en de juiste prijzen in hun zoekresultaten te zien.

    Handig om te weten: zoekresultaten zijn soms onvoorspelbaar, en internationale klanten komen soms toch nog op het verkeerde domein terecht. Door de Geolocation app te gebruiken, worden deze klanten alsnog nog naar het juiste domein met de juiste prijzen gestuurd.

    Internationaal zakendoen: je webshop vertalen

    Als je je bedrijf naar andere markten wilt uitbreiden, is het slim om te starten met landen waar dezelfde moedertaal wordt gesproken, zoals België voor Nederlandse webshops. Als Nederlandse webshop krijg je echter al snel met andere talen te maken als je verder internationaal wilt uitbreiden. In dat geval moet je je webshop vertalen naar de taal van je nieuwe afzetmarkt.

    Wat voor het gebruik van plaatselijke prijzen en valuta geldt, geldt ook voor eigen taal: 80% van de internationale klanten heeft een sterke voorkeur voor een webshop in hun eigen taal. Dat betekent dat een goed(!) vertaalde webshop een krachtige tool is voor meer internationale inkomsten. Goed nieuws: je hoeft niet meerdere Shopify webshops te maken om klanten in hun eigen taal te kunnen laten shoppen.

    De eerste stap is om onze collectie van vertaal-apps te bekijken. Deze tools zijn direct verbonden met de multi-language functie van Shopify, waar je de vertaling van je content kunt beheren. De meeste apps kun je 1 à 2 weken gratis uitproberen, dus neem de tijd om ze te vergelijken en te testen en kies daarna degene die het best bij je past.

    Als je de vertaal-app van je keuze geïnstalleerd hebt, kies je de taal waarin je je webshop wilt laten vertalen onder het kopje Talen voor winkel > Vertaalde talen in je admin.

    Nu kun je beginnen met vertalen via je gekozen app. Als het een taal is die je zelf uitstekend beheerst kun je je content zelf vertalen, maar in veel gevallen is je beheersing van de taal van je nieuwe afzetmarkt onvoldoende voor professioneel gebruik. In dat geval heb je twee opties:

    1. Gebruik een online tool zoals Deepl om de content van je webshop door een machine te laten vertalen. Dit is een efficiënte methode als je begint met verkopen in een andere taal. Houd er wel rekening mee dat de kwaliteit niet hetzelfde gaat zijn als de originele teksten waar je zoveel aandacht aan hebt besteed, en dat er soms fouten in de tekst kunnen staan die een negatieve impact kunnen hebben op je imago. Laten checken is dus altijd aan te raden als dit binnen je budget valt.
    2. De kwaliteit die vertaalmachines leveren wordt elk jaar beter, maar ze zullen nooit 100% accuraat zijn. Dat geldt met name als de structuur van een taal erg afwijkt van het Engels, zoals bijvoorbeeld het Turks, en helaas ook bij marketingcontent, waarbij vaak de kleinste nuances al een enorm verschil kunnen maken. Daarom raden we over het algemeen op de Shopify expert marktplaats op zoek te gaan naar vertalers die jouw content écht tot zijn recht kunnen laten komen in de gewenste taal. Afhankelijk van de hoeveelheid content die vertaald moet worden, kost dit je ergens tussen de paar honderd tot een paar duizend euro.

    Als je nog maar net begonnen met internationaal verkopen en weinig budget tot je beschikking hebt, kun je de vertaling eerst alleen door een machine laten doen. Op het moment dat je succes krijgt op je internationale afzetmarkten of hun behoeftes en nuances steeds beter leert kennen, is het echter raadzaam om te gaan investeren in een vertaler.

    Het is een goed idee om als eerste je meest bezochte pagina’s, je product omschrijvingen en je voorwaarden te (laten) vertalen. Vergeet tevens de automatische e-mails niet: zo krijgen klanten uit je nieuwe afzetmarkt hun orderbevestiging en verzendupdates ook in hun eigen taal. Dit zijn ook de vertalingen die je als eerst zult laten optimaliseren als je eenmaal het budget ter beschikking hebt, want dit zijn belangrijke pagina's waar je de klant optimaal wilt aanspreken.

    Een ander belangrijk punt: als je webshop vertaald is en klaar is om klanten te ontvangen, zorg dan dat je hun taal ook als standaard instelt voor de bijbehorende internationale domeinnaam. Ga hiervoor naar domeininstellingen en stel de taal in als standaard of als een taal-optie. Shopify past de SEO dan automatisch voor je aan door de juiste hreflang tags in te stellen voor elke nieuwe taal die je toevoegt. Bovendien geeft de Geolocation app klanten de mogelijkheid om te switchen tussen verschillende talen als ze dat willen. 

    Tip: lees hier meer over het vertalen van je webshop. 

    Marketing en advertenties voor crossborder verkopen

    Advertenties zijn een effectieve methode om bezoekers uit je nieuwe afzetmarkt(en) aan te trekken en de vraag naar je producten te stimuleren. Bovendien kun je zo ook meteen uittesten hoe het echt is om in dat land te werken. Je hebt al veel tijd geïnvesteerd in het aanpassen van je webshop aan andere landen – door ook je marketing aan je afzetmarkt aan te passen is de kans veel groter dat je echt wat terugkrijgt voor alle moeite die je hebt gedaan.

    Welke advertentiekanalen je ook wilt gaan gebruiken, zorg dat je sowieso regio-specifieke campagnes maakt die zich specifiek op je internationale markt(en) richten en klanten naar de juiste versie van jouw webshop sturen. Zorg dat de winkelervaring van nieuwe klanten zo naadloos mogelijk verloopt, iets wat nog extra geldt voor mensen uit je nieuwe afzetmarkt die je webshop voor het eerst bezoeken. Simpelweg een oude advertentiecampagne gebruiken voor een nieuw land leidt meestal tot weinig kliks, en als ze wel klikken komen ze vaak niet op de juiste versie van je webshop terecht.

    In Facebook Advertentiebeheer bijvoorbeeld, is het een goed idee om je advertenties gericht op nieuwe klanten op te splitsen in verschillende campagnes. Lokaliseer de tekst (een slimme methode is om snelle verzending naar het land te benadrukken) en de afbeeldingen, en zorg dat de URL’s waar de advertenties heen leiden corresponderen met het internationale domein dat je voor elke markt gemaakt hebt.

    En Facebook is slechts één van de vele voorbeelden. Het loont de moeite om tijd te steken in het lokaliseren van je advertenties op elk onlinekanaal dat je gebruikt om klanten aan te trekken.

    Als je dynamische retargeting gebruikt op sites als FacebookGoogle of Pinterest, zorg dan dat ook daar de campagnes aangepast zijn aan de voorkeuren van mensen uit je verschillende afzetmarkten door plaatselijke prijzen en vertaalde tekst te gebruiken. Hiervoor moet je op Shopify een product feed maken die meerdere valuta en talen ondersteunt, zodat je dezelfde prijzen en tekst als in je originele webshop kunt tonen. Goede tools hiervoor zijn DataFeed Watch of Multiple Google Shopping feeds voor Google.

    Onbegrensd verkopen

    Bij Shopify zijn we graag eerlijk: crossborder verkoop is niet altijd even makkelijk. Wereldwijd verkopen via een webshop is complex en genuanceerd, en verandert telkens (en snel), zodat je gedwongen blijft ook zelf razendsnel nieuwe dingen te leren en je aan te passen.

    Maar tegenover elk probleem waar je tegenaanloopt, staat een letterlijke wereld vol mogelijkheden: meer dan 4,5 miljard mensen op aarde gebruiken het internet, en als je een persoonlijke, naadloze winkelervaring weet te creëren zal de meerderheid daarvan graag iets bij je komen kopen. Sterker nog, dat is de hele reden dat we Shopify opgericht hebben – om cross border e-commerce voor iedereen toegankelijk te maken. Veel succes!

    Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Cole Atkinson.


    Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    Veelgestelde vragen over crossborder verkopen.

    Waarom verkopen veel webshops cross border?

    De meeste producten zijn erg geschikt om internationaal te verkopen en Nederland is relatief klein. Als je meer dan één markt bedient, vergroot dit het bereik en het aantal potentiële klanten. Door internationaal te verkopen kan je bedrijf sneller groeien en meer winst te genereren. Steeds meer mensen kopen bovendien van webshops buiten de eigen landgrens.

    Kun je met Shopify wereldwijd verkopen?

    Ja! Shopify maakt het je niet alleen makkelijk om een eigen webshop te starten, maar ook om crossborder te verkopen. In onze blog nemen we je mee door te stappen om dit met Shopify te doen. Ook geven we volop tips om succesvol internationaal te verkopen.

    Waar moet je op letten bij internationaal verkopen met je webshop?

    Kies eerst duidelijk een afgebakende doelgroep, niet zomaar ‘de hele wereld’. Afzetmarkten die relatief dichtbij zijn, of dezelfde taal of koopgedrag als Nederland hebben, zijn een goede eerste stap. In onze blog bespreken we verder zaken als lokale valuta, de juiste belastingen, verzendpartners, internationale domeinnamen en het belang van goede vertalingen.

    Hoe kun je het beste je webshop vertalen om crossborder te verkopen?

    Als het een taal is die je zelf uitstekend beheerst kun je je content natuurlijk zelf vertalen, maar in veel gevallen is je beheersing van de taal van je nieuwe afzetmarkt onvoldoende voor professioneel gebruik. In dat geval heb je twee opties: gebruik een online tool zoals Deepl om de content van je webshop door een machine te laten vertalen. Dit is echter nooit vlekkeloos. Daarom raden we aan een vertaler in te schakelen die jouw content écht tot zijn recht laat komen. Afhankelijk van de hoeveelheid content, kost dit ergens tussen de paar honderd tot een paar duizend euro.