Shopify-blogs

Basiscursus crowdfunding: alles over geld inzamelen voor je bedrijf

Alles over crowdfunding

 

Kleine bedrijven die op zoek zijn naar (start)kapitaal, gebruiken steeds vaker crowdfunding (geld inzamelen bij het grote publiek), vooral omdat het een laagdrempelige manier is om een nieuw idee of product te financieren. Maar bij het opzetten van een succesvolle crowdfundingcampagne komt meer kijken dan een pagina maken op Kickstarter of Indiegogo en achteroverleunen terwijl het geld binnenstroomt.

In deze handleiding bespreken we hoe je een crowdfundingcampagne het best kan plannen, voorbereiden en lanceren, en hoe je nadat de campagne over is je idee om kunt zetten in een duurzaam bedrijf dat zichzelf kan bedruipen.

Wat is crowdfunding?

In plaats van één persoon of bank zo ver te krijgen dat ze je een grote som geld lenen of geven, is het idee achter crowdfunding om van een heleboel mensen een beetje geld te krijgen. Het gaat hier om mensen die iets in jouw bedrijf op product zien en graag willen dat het slaagt, en die een directe beloning krijgen voor hun investering.

Geld inzamelen voor een financieel doel is zeker geen nieuw concept, maar in de afgelopen jaren hebben online platforms zoals Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe en Crowdfunder het proces een stuk makkelijker en toegankelijker gemaakt voor iedereen, of het nou om een goed doel of een commercieel idee gaat. Deze platforms werken als virtuele koppelaars tussen ondernemers en investeerders en bieden alle tools die je nodig hebt om een campagne op te zetten en geld in te zamelen.

Hoe werkt crowdfunding?

Crowdfundingsites zorgen voor een online plaats waar jouw campagne plaats kan vinden, meestal in ruil voor een percentage van het opgehaalde bedrag. Donateurs ontvangen “beloningen” gebaseerd op de hoeveelheid geld die ze doneren. Denk hierbij aan een promotieproduct, voorproefjes van het product, of een speciale persoonlijke vermelding – hoe meer ze doneren, hoe hoger de beloning. Er zijn ook campagnes die een aandeel in het bedrijf bieden in plaats van beloningen maar in dit artikel focussen we daar niet op.

De meeste crowdfundingwebsites willen van je weten hoeveel geld je op wil halen en hoe lang je daar over wilt doen. Dit is meestal ergens tussen de 30 en 90 dagen. Bij sommige platforms mag je al je ingezamelde geld houden, ook als je je doel niet haalt. Anderen, zoals Kickstarter, hebben een alles-of-niets model waar donateurs hun geld terugkrijgen als het campagnebedrag niet gehaald is.

Als je campagne succesvol is betaalt het werk wat je gestoken hebt in het vinden van donateurs dubbel uit: je hebt niet alleen je bedrag maar ook meteen een publiek dat geïnteresseerd is in je product.

Andere soorten crowdfunding

Projecten die crowdfunding of online inzamelen gebruiken vallen meestal in één van de volgende drie categorieën:

  • Equity: Equity (aandelen) crowdfunding geeft donateurs een aandeel in het bedrijf in ruil voor de donaties die ze maken.
  • Donaties: Dit is crowdfunding zonder beloningen, wat je meestal ziet bij inzamelingsacties voor goede doelen.
  • Beloningen: Zoals eerder beschreven, een crowdfundingcampagne die donaties aanmoedigt door middel van beloningen. Dit type is de focus van deze blogpost.

    De voordelen van crowdfunding

    Naast het feit dat het een fantastische manier is om startkapitaal te vergaren, heeft crowdfunding nog meer voordelen.

    Je ideeën testen

    Hoe meer je weet over de beoogde doelgroep voor je product of bedrijf, hoe beter je financiële risico’s kunt verminderen. Bovendien is crowdfunding een uitstekende tool voor het doen van marktonderzoek.

    Je product “voorverkopen” via een crowdfundingcampagne geeft het beste antwoord op de vraag of mensen erin geïnteresseerd zijn. Op die manier voorkom je dat je geld en tijd investeert in een product wat uiteindelijk niet verkoopt.

    Als je weet dat er vraag is naar jouw product kun je met een gerust hart een bedrijf opzetten of uitbreiden.

    Een geïnteresseerd publiek verzamelen

    Een groep geïnteresseerde klanten hebben nog voor je je eerste product verkocht hebt geeft je een zeldzame en grote voorsprong. Als je het goed aanpakt kun je via crowdfunding, vooral in combinatie met sociale media en aandacht van de pers, een toegewijde groep potentiële klanten verzamelen, klanten die in het beste geval terug blijven komen, ook als je bedrijf groter wordt.

    Een laagdrempelige manier om aan kapitaal te komen

    Een gift of lening krijgen is voor veel starters een lastige en tijdrovende klus. Banken staan vaak niet open voor een niet-standaard bedrijfsmodel of nieuwe ideeën en particulieren willen in ruil voor hun investering vaak een aandeel in je bedrijf.

    Een crowdfundingcampagne succesvol maken vergt heel wat werk maar voor veel starters is het netto makkelijker en lonender dan de klassieke methodes om aan geld te komen.

    Wat kan ik crowdfunden?

    Er zijn weinig producten, projecten of bedrijven die je niet kunt crowdfunden, maar de meest succesvolle projecten voldoen meestal wel aan de volgende kenmerken:

    • Een specifiek product. Als je kijkt naar de grootste crowdfundingsuccessen zul je zien dat de meeste gefocust waren op een product, niet op een bedrijf. En dat heeft een reden: donateurs willen iets tastbaars om te steunen, niet een vaag idee. Begin daarom een campagne voor je beste product – als dat eenmaal succesvol is kun je altijd nog uitbreiden naar een hele winkel vol producten.
    • Een specifieke niche of publiek. Zorg dat je product tegemoetkomt aan een onvervulde behoefte of gat in de markt en zoek daarna de mensen die er om zitten te springen. Het is vaak zo dat starters met hun producten een probleem in hun eigen leven op willen lossen, zoals MindJournal die nergens het dagboek konden vinden wat ze zochten. Ontwikkel een prototype dat een bestaand probleem oplost.
    • Duidelijk anders. Om aandacht en hype te creëren en donateurs te vinden, moet jouw product nergens anders verkrijgbaar zijn. Zorg dus dat je er zeker van bent dat het uniek is.

      Marketing en promotie van je crowdfundingcampagne

      Marketing en promotie van je crowdfundingcampagne

      Zie je crowdfundingcampagne als een productlancering maar dan één die heel lang duurt. Om er een succes van te maken moet je zowel voor als tijdens je campagne een serieuze hoeveelheid tijd besteden aan de marketing en PR ervan.

      Marketing

      Er zijn een paar essentiële dingen die je nodig hebt om te zorgen dat bezoekers donateurs worden: een boeiende video, mooie productfoto’s en aansprekende teksten.

      Video

      De video van je campagne kan gebruikt worden op meerdere platforms en wordt daarmee het fundament van je marketingactiviteiten. Of je de video nou zelf maakt of een professioneel team inschakelt, je script moet in ieder geval de volgende zaken behandelen:

      • Wie je bent. Vertel potentiële donateurs over jezelf en je achtergrond.
      • Het verhaal achter je product. Vertel hoe je op het idee kwam, waar je nu bent met je product of bedrijf en waarom het product belangrijk is – niet alleen voor jou maar ook voor je doelgroep.
      • Waarom je dit geld nodig hebt. Leg uit waarom je geld inzamelt via crowdfunding en hoe je het geld gaat besteden. Wees open en duidelijk in je vraag om een bijdrage.
      • De beloningen. Vertel in het kort over de beloningen. Benadruk vooral de bijzonderste of degene waarvan je denkt dat je doelgroep die het leukst gaat vinden.

        Hou de aandacht vast – sommige mensen dwalen snel af, dus zorg dat je video niet langer dan 2 à 3 minuten duurt en kom snel ter zake.

        Visuele Middelen

        De kwaliteit van je productfoto’s kan het verschil maken tussen wel of geen donatie, dus zorg dat ze er professioneel uitzien.

        Hier een blogartikel die je helpt met het maken van mooie foto’s, hoe groot of klein je budget ook is.

        Gebruik je foto’s om meer te laten zien dan alleen je product en wat het allemaal kan. Plaats foto’s die bezoekers een goed beeld geven van je merk, zoals foto’s die laten zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij je campagne of foto’s van eerdere prototypes, zodat mensen kunnen zien hoe ver je al gekomen bent.

        Door potentiële donateurs een kijkje achter de schermen te geven, voelen ze zich meer verbonden met jou, het product en het proces achter het product.

        Copywriting

        Voor een crowdfundingcampagne zijn goede teksten net zo belangrijk als mooie foto’s. Zorg dus voor een aansprekende titel en een heldere en wervende omschrijving van je project.

         

        De titel van je project – de kop die bovenaan je crowdfundingpagina komt te staan – moet eenvoudig, specifiek en pakkend zijn. Zorg dat de naam van je product of project in je titel staat. Kies woorden die aansluiten bij zoektermen die mensen in Google invullen. “Bristly: De meest effectieve tandenborstel voor honden” is stukken beter dan het veel te algemene “Nieuw kauwspeeltje voor honden”.

        Zorg dat bezoekers van je pagina zo snel mogelijk weten wat je product is, welke problemen het oplost, waarom het anders of beter is dan vergelijkbare producten en waarom ze niet zonder kunnen. Als dat ze aanspreekt lezen ze vanzelf de rest van de informatie.

        Maar het bovenstaande alleen is niet voldoende om een goede campagnetekst te maken. De beste campagnes lezen als een interessant artikel vol met achtergronden en extra informatie.

        Hier zijn een paar blogposts en artikelen waar je meer informatie kunt vinden over het schrijven van teksten:

        Public relations (PR)

        Contact opnemen met media en journalisten die schrijven over jouw niche is een belangrijk onderdeel van elke crowdfundingcampagne. Misschien denk je bij “PR” meteen aan het benaderen van grote kranten en omroepen, maar of je nou meteen voor de grote jongens gaat of eerst begint met kleinere blogs of sociale media influencers, de benadering is grotendeels hetzelfde.

        Verdiep je in relevante pers en influencers en maak een lange lijst met namen

        Het is misschien niet leuk om te horen maar van de meeste mensen die je benadert zul je nooit wat terug horen. Bloggers en journalisten ontvangen elke dag tientallen mails over events en campagnes en hebben simpelweg geen tijd om overal op te reageren.

        Ga voor bloggers, influencers en journalisten die een groot bereik hebben maar dan wel bij jouw doelgroep. Als je producten voor huisdieren bedoeld is heb je vrij weinig aan sportjournalisten en verspil je alleen maar jouw en hun tijd.

        Je kunt de volgende checklist gebruiken om te kijken of de mensen op je lijst ook echt relevant zijn:

        • Hij of zij heeft al eerder over crowdfundingcampagnes geschreven – extra punten als het om een gelijksoortig product of niche ging.
        • Jouw product valt onder hun aandachtsgebied
        • Jouw product is gerelateerd aan artikelen die ze eerder hebben geschreven.

        Benader media voordat je campagne van start gaat

        Je hoeft niet te wachten tot je campagne is begonnen met het benaderen van pers en influencers. Sterker nog, je campagne heeft een veel grotere kans van slagen als er al over geschreven en gepraat wordt rondom de start.

        Schrijf een boeiend persbericht

        Hou je verhaal kort en bondig. Vertel journalisten en bloggers waarom jouw product bij hun aandachtsgebied past en benoem de grootste voordelen. Zet er een link naar je video in – je video is de beste manier om je product voor te stellen en kan eenvoudig door hen gebruikt worden in hun artikel of post.

        Meer hulp nodig met je verhaal? Gebruik dit voorbeeld als een handleiding.

        Blijf mensen benaderen, ook als je campagne al begonnen is. Schrijvers zijn altijd op zoek naar relevante en interessante verhalen en de media is dol op kleine bedrijfjes die succesvol zijn. Benader mensen gerust een tweede keer als je campagne eenmaal aan de gang is.

        Persoonlijk contact

        Aandacht voor je campagne op sociale media is vaak net zo belangrijk als aandacht in de pers. Gebruik je persoonlijke netwerk om aandacht te vestigen op je campagne, het liefst al een paar dagen voor aanvang. Vraag vrienden en kennissen om informatie over jouw campagne te delen op hun sociale media en blogs of in hun nieuwsbrieven. Als er op sociale media eenmaal over gesproken wordt kan dat weer leiden tot nog meer interesse van de pers en misschien zelfs van het crowdfundingplatform wat je gebruikt, waar ze altijd op zoek zijn naar interessante projecten en succesverhalen.

        En vergeet natuurlijk je eigen sociale media en blog niet, waar je het uitgebreid over je campagne kunt hebben. Wees echter voorzichtig met groep e-mails, want die vinden de meeste mensen storend. Stuur in plaats daarvan een persoonlijk bericht aan een paar belangrijke mensen in je netwerk en vraag hen om jouw project onder de aandacht van hun volgers te brengen.

        Een succesvolle crowdfundingcampagne plannen

        Een succesvolle crowdfundingcampagne plannen

        Veel van je succes zal afhangen van je marketing. Maar er zijn nog andere belangrijke elementen die je ook goed moet plannen, zoals de duur van je campagne en de logistieke kant van de beloningen voor donateurs.

        Campagneduur

        Kortere campagnes stralen zelfvertrouwen uit. Een goede campagne duurt lang genoeg om je de tijd te geven om hype en aandacht te creëren en je grootste potentiële publiek te bereiken, maar ook weer niet zo lang dat hij naar de achtergrond verdwijnt. Als potentiële donateurs zien dat er nog maar een paar dagen te gaan zijn motiveert dat ze vaak om meteen actie te ondernemen in plaats van hun donatie uit te stellen.

        Beloningen bepalen

        Het kiezen van je “beloningslevels” en de bijpassende beloning is een belangrijke strategische stap in het crowdfundingsproces. Zorg dat je een ruime selectie beloningen hebt die mensen ook echt stimuleren om te doneren. Als het kopen van het product zelf de belangrijkste beloning is, zorg dan dat je ook een paar goedkopere beloningsopties hebt voor mensen die je alleen een handje willen helpen en bedenk extra-luxe beloningen voor supergulle gevers. Hieronder een lijstje van de meer gangbare crowdfunding beloningen en beloningslevels.

        • Erkenning: Een donateur persoonlijk erkennen of bedanken is een perfecte beloning voor kleinere bijdrages. De Canadese bierbrouwerij Dominion City, die hun winkel via Kickstarter financierden, publiceerde de naam van iedereen die $5 had gedoneerd in een grote advertentie in een plaatselijk tijdschrift.
        • Bedrukte cadeautjes. Donateurs vinden het vaak heel fijn om trendsetters te zijn, één van de eersten die een product koopt. Zorg daarom dat je beloningen hebt waarmee ze kunnen laten zien dat ze meedoen aan jouw project, zoals stickers, T-shirts of tassen met de naam van je product of bedrijf erop. Dit soort beloningen zijn vooral een goed alternatief als je product zelf vrij duur is.
        • Toegang tot voorverkoop. Eén van de populairste beloningen is mee mogen doen aan een exclusieve voorverkoop, of exclusieve korting krijgen. Als je marketing zich vooral richt op de voordelen van je product, heb je grote kans dat beloningen in de vorm van voorverkoop en exclusieve toegang het meeste geld zullen opleveren.
        • Samenwerking. Bij deze beloning krijgen donateurs een rol in je project of bedrijf. Als je product bijvoorbeeld een stripboek is kunnen ze een kleine rol in het verhaal krijgen in ruil voor een bepaald bedrag.
        • Unieke of exclusieve ervaringen. Donateurs vinden het vaak ook leuk als een beloning hen exclusieve toegang tot een product of bedrijf geeft, zoals een privé consult of toegang tot een exclusief event. Deze beloningen kosten je wel tijd, dus gebruik ze als beloning voor superhoge donaties.

        Kies beloningen die geen al te grote financiële druk op je bedrijf leggen. Als je bijvoorbeeld korting op een product biedt in ruil voor een donatie, zorg dan dat je precies weet hoeveel die beloning je gaat kosten, inclusief verzendkosten. Als je beloningen biedt in de vorm van tijd met jou, is het slim om de beschikbaarheid ervan te beperken zodat het je genoeg tijd overhoudt voor het runnen van je bedrijf.

        Productie

        Donateurs zijn vaak je meest begripvolle klanten, omdat ze weten dat een product via crowdfunding aanschaffen heel anders is dan er snel één in de winkel kopen. Dit betekent echter niet dat ze helemaal geen verwachtingen hebben.

        Voordat je campagne van start gaat moet je een goede inschatting hebben van je productieduur. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

        • Hoeveel producten wil je maken? Eén exemplaar maken is een heel ander proces dan 100, en 100 is weer heel anders dan 10.000.
        • Hoe lang duurt het om jouw order te maken?
        • Wat is de verzendduur van de fabrikant naar jou?
        • Hoe lang duurt het voor de door jou opgestuurde producten bij de donateur zijn?

        Het is een goed idee om je productieproces in kannen en kruiken te hebben voordat je campagne van start gaat. Vergeet ook niet om wat extra tijd in te plannen voor onvoorziene omstandigheden. Vermoedelijk zal het er in de praktijk allemaal net iets anders uit komen te zien maar met een goed gepland productieproces weten donateurs in ieder geval wat ze kunnen verwachten. Als er toch vertragingen optreden, laat het de donateurs dan zo snel mogelijk weten en vertel ze wanneer ze het product wel kunnen verwachten.

        Verzending

        Voordat je een campagne begint en je donateurs dingen belooft, is het een goed idee om te checken of de fabrikant de producten ook echt levert waar jij woont, zeker als ze nooit eerder iets naar Nederland verstuurd hebben.

        Wees er ook op voorbereid dat je een heleboel items in een hele korte tijd moet gaan versturen. Als 1.000 mensen jouw product in voorverkoop bestellen, betekent dat 1.000 pakketjes inpakken en opsturen. Maak dus van tevoren een goed plan van aanpak. Weet je al welke pakketdienst je gaat gebruiken? Weet je wat de verzendkosten zijn? Heb je de mogelijkheid om zoveel labels te printen? Wat doe je met bestellingen uit het buitenland?

        Hou rekening met al deze factoren bij het bepalen van de beloningslevels en beloningen, en laat donateurs weten wanneer ze hun beloning kunnen verwachten.


        Het kostenplaatje

        Weten hoe je inkomsten en uitgaven rondom je campagne moet managen is cruciaal. Als je nog niet veel ervaring hebt met financiën en bedrijfskosten is het een goed idee om een accountant in te schakelen, zeker ook omdat hij of zij je kan helpen het maximale uit je donaties te halen door je te helpen met belasting, kosten en cashflow.

        Communicatie met donateurs

        Je donateurs zijn tevens je fans, supporters en klanten, dus laat ze weten hoe het gaat met de ontwikkeling van het product. Regelmatig van je laten horen geeft vertrouwen, kan leiden tot meer donaties en houdt ze op de hoogte van eventuele problemen. De meeste crowdfundingplatforms hebben tools zoals e-mail nieuwsbrieven, waarmee je de donateurs op de hoogte kunt houden van de vorderingen tijdens en na de campagne.

        Zaken waarover je mensen kunt vertellen in een nieuwsbrief zijn onder andere:

        • Nieuws over de hoogte van het opgehaalde bedrag (vooral mooie ronde nummers en andere mijlpalen)
        • Foto’s van hoe het er achter de schermen aan toe gaat
        • Nieuwe producten of variaties
        • Nieuwe of uitgebreidere beloningen en beloningslevels
        • Nieuwe beschikbare voorraad
        • Bedankjes

          Voorbeelden van succesvolle crowdfundingcampagnes

          Voorbeelden van succesvolle crowdfundingcampagnes

          Er zijn veel succesvolle bedrijven die gestart zijn via een crowdfundingcampagne. Hier bespreken we een paar voorbeelden van bestaande Shopify webshops:

          • GNARBOX: Een multimediamanagement bedrijf dat meer dan 20.000 potentiële klanten op hun lijst hadden voor ze hun crowdfundingcampagne begonnen, waarbij ze in 30 dagen meer dan $500.000 inzamelden.
          • BodyBoss: Een tastbaar product met bijbehorende digitale service met als doel om “de sportschool bij je thuis te brengen”. Ze hielden hun campagnes op meerdere crowdfundingsites, telkens naar een volgende verhuizend als de vorige campagne afgelopen was. Zo zamelden ze meer dan een half miljoen dollar in op Kickstarter en daarna nog eens $1,3 miljoen op Indiegogo.
          • Wipebook: Twee ondernemers hadden een idee voor een recyclebaar schrift dat je uit kunt wissen als een whiteboard. Ze verkochten de eerste versie van hun product los, om te kijken of er een markt voor was en lanceerden daarna een crowdfundingcampagne om hype en aandacht te creëren en hun bedrijf uit te breiden. Hun doel van $4.000 haalden ze binnen enkele uren, en uiteindelijk haalden ze in 30 dagen tijd meer dan $500.000 op.

            Een eigen website

            Een eigen website hebben is cruciaal. Ideaal is om er al één te hebben voor de aanvang van je campagne, maar tijdens (en na) kun je zeker niet zonder.

            Als je crowdfundingplatform besluit om jou ‘project van de dag’ te maken of als je campagne opgepikt wordt door de pers of op sociale media, krijg je vermoedelijk een enorme toestroom van bezoekers naar je campagnepagina. Als je daarnaast een eigen website hebt die ook blijft bestaan als de campagne afgelopen is, kun je al vroeg beginnen met zorgen dat de link naar die website op zoveel mogelijk sites en blogs van anderen terechtkomt, wat in de toekomt belangrijke SEO (search engine optimization) voordelen oplevert.

            Uiteindelijk is je campagne een manier om alle bezoekers die eropaf komen door te sturen naar je eigen platform, één die nog lang na het eind van de campagne blijft bestaan.

            Heb je een specifieke schrijfstijl die goed werkt als blog? Wil je dat mensen het verhaal achter je merk leren kennen? Verkoop je nog andere producten die je ook graag onder de aandacht wilt brengen? Deze dingen (en meer) passen vaak niet op je campagnepagina maar zijn wel perfecte manieren om een nog betere relatie met je donateurs te krijgen.

            Als je actief bent op Twitter en Facebook krijgt je vermoedelijk een grote toename in volgers en vriendschapsverzoeken aan het begin van je campagne. Accepteer ze, want ze komen je zeker van pas tijdens marketing in de toekomst. Hetzelfde geldt voor je website. Een crowdfundingcampagne zorgt niet alleen voor veel aandacht voor je merk of product, maar geeft je ook een fantastische kans om een heleboel e-mailadressen te verzamelen voor toekomstige marketing, en uiteindelijk verkoop.

            Je crowdfundingcampagne is nog maar het begin

            Een succesvol crowdfundingproject kan je helpen om het geld bijeen te brengen dat je nodig hebt om een product te laten maken. Maar vergeet niet dat het uiteindelijk doel het beginnen van een bedrijf is, een bedrijf dat hopelijk lang blijft bestaan.

            Zie een crowdfundingcampagne als een bruiloft: natuurlijk wil je er een prachtig feest van maken, maar waar het echt om draait is het huwelijk daarna. Als je een succesvolle crowdfundingcampagne hebt gevoerd heb je daarmee bewezen dat er vraag is naar je product, heb je een groep actieve supporters verzameld en heb je genoeg geld om een echt bedrijf te beginnen.


            Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Desirae Odjick.