Shopify-blogs

Waarom dropshipping kansen biedt in lastige tijden

Waarom dropshipping kansen biedt

Dit is een gastblog van Dirkjan Vis, eigenaar van internetuitgeverij Eurolutions. Dirkjan is sinds 2014 actief als ambassadeur van Shopify, onder andere met zijn eigen bedrijf. Met zo’n acht sites gericht op online ondernemerschap bereikt Eurolutions ca 300.000 bezoekers per maand.

Bestellingen direct door de leverancier laten uitleveren bij de consument, ook wel dropshipping genoemd, heeft zijn voor- en nadelen. Het wordt vaak overschat maar in lastige tijden, zoals afgelopen weken tijdens de lockdown, blijkt weer eens hoe sterk de voordelen eigenlijk zijn. In deze blog ga ik je vertellen wat de voor-en nadelen van dropshipping zijn, en waarom dropshipping juist in crisistijd een uitkomst kan zijn voor webshops.

Fulfilment en dropshipping

Veel webwinkeliers hebben graag artikelen zelf op voorraad, of leveren via fulfilment. Daarbij koop jij voorraad in maar sla je dit op bij een bedrijf dat vervolgens al het inpakwerk en de verzending regelt. Soms is er ook de optie om bestellingen te laten dropshippen door de leverancier.

Dropshipping lijkt op fulfilment met als verschil dat je de voorraad zelfs niet eerst hoeft in te kopen. Je koopt dus pas een artikel in bij jouw leverancier zodra je hiervoor een bestelling hebt. In plaats van dat deze de artikelen naar jou toe stuurt, verzend hij deze direct naar jouw klanten. Jij hebt voor deze producten dus geen eigen voorraad en zelfs geen magazijnruimte meer nodig!

Een dropshipper kiezen

Het lijkt lastig om de juiste dropshipper te vinden maar gelukkig helpt Shopify hier wel een handje bij. Zo biedt het een totale integratie met Oberlo: een oplossing waarmee je in een handomdraai een webshop genereert op basis van producten van AliExpress.

Oberlo is waanzinnig populair onder Shopify-starters, al is het niet voor alles even geschikt. Tijdens het begin van de corona-uitbraak konden veel Chinese dropshippers bijvoorbeeld niet leveren. En de langere levertijden zijn ook niet altijd ideaal.

Om een lokale dropshipper te koppelen is helaas wel wat meer werk, maar als je die tijd goed investeert verdien je die later terug dankzij een unieker aanbod en betere leveringstijden. Bij Spocket, een aanvulling op Oberlo, vind je bijvoorbeeld ook Europese of Amerikaanse leveranciers.

Dat is helaas wel een betaalde app. Je bent dus direct 19 dollar per maand extra kwijt, maar deze drempel zorgt er wel voor dat de concurrentie ook gelijk veel kleiner is. Daarnaast zorgen de snellere leveringstijden voor een veel betere conversie.

Ook print on demand-dropshippers bieden kansen op dit gebied. Zo kun je bij Printful op basis van eigen ontwerpen en designs een uniek eigen assortiment samenstellen van kleding, tassen of andere artikelen. Deze worden bedrukt in Europa en in 2-4 dagen al geleverd!

'Dropshipping biedt vaak lagere winstmarges'

Ondanks dat het geweldig klinkt kiezen veel ondernemers er toch voor om bestellingen zelf te versturen. Meestal is het financieel niet zo'n interessant plaatje om alles via dropshipping te doen, want de logistieke kosten worden hierbij natuurlijk wel doorberekend.

Toch biedt het ook enkele voordelen. Om te beginnen is het een ideale manier om te kijken hoe vaak je een bepaald product of assortiment zou kunnen verkopen. In plaats van dat je vooraf duizenden euro's moet betalen aan voorraad kun je op deze manier heel praktisch marktonderzoek doen. Als een artikel wel erg vaak wordt verkocht, kun je daarvan altijd nog zelf een voorraadje aanleggen.

Voorraden voorspellen in tijden van crisis

Het is een ideale oplossing voor artikelen die je maar sporadisch verkoopt, die je niet snel nieuw kunt inkopen of waarbij de verkoopvolumes erg schommelen. Ook nu tijdens de coronacrisis bleek het vaak lastig de juiste voorraadpositie goed in te schatten. Veel webshops zien totaal andere afname-aantallen dan normaal.

Zo zijn er bij de uitbraak van het coronavirus sterke trends zichtbaar. Verkopers van kleding, luxe-artikelen of make-up geven aan dat ze een dip hebben ervaren. Maar er zijn ook spelers die opeens veel meer vraag zien naar hun producten. Dat begon bij mondkapjes, veranderde naar speelgoed en tuinartikelen toen de scholen dichtgingen. Daarna werd het opgevolgd door artikelen die thuiswerken makkelijker maken, zoals laptopstandaards, headsets of een los toetsenbord en een muis.

Als je de artikelen zelf op voorraad hebt, maak je hier waarschijnlijk de meeste marge op en heb je de meeste zekerheid. Maar het risico is er al snel dat je te veel inkoopt. Als je van sommige artikelen maar lage aantallen op voorraad hebt, dan kan het zeker interessant zijn om vooraf te informeren of er ook via dropshipping wordt geleverd, zodat je ook in bijzondere tijden maximaal kunt verkopen.

Meer flexibiliteit dankzij dropshipping

Naast dat dropshipping een extra kanaal is om omzet mee te maken als volumes schommelen of als je werkkapitaal onder controle wilt houden, biedt het soms ook wat meer flexibiliteit qua logistiek.  Kun jij tijdelijk niet leveren? Bijvoorbeeld omdat je mensen thuiszitten vanwege een coronabesmetting, of in de toekomst vanwege brand of een inbraak? Dan is het fijn als je bestellingen alsnog kunt laten bezorgen via jouw leverancier!

 

Wil jij ook je kennis en expertise delen op de Shopify blog? Lees hier hoe je een gastblog schrijft voor Shopify.

Onderwerpen: