Shopify-blogs

Veerkracht in virustijd - van fysieke winkel naar webshop

van fysieke winkel naar webshop

Momenteel ondervinden bijna alle bedrijven op één of andere manier nadelige gevolgen van de coronacrisis. Maar het zijn de kleine zelfstandige winkels die de grootste klap krijgen. Voor Shopify is het nu eerste prioriteit om eigenaren van fysieke winkels te helpen hun bedrijf als een webshop voort te zetten, zodat ze de coronacrisis kunnen overleven en een sterker bedrijf kunnen opbouwen.

Zelfs kleine aanpassingen -  zoals een afhaalservice of een bezorgdienst voor klanten opzetten -  kunnen uiteindelijk lijden tot het besluit om het merendeel van je producten (of zelfs al je producten) online te gaan verkopen.

In deze blog behandelen we de belangrijkste stappen die nodig zijn voor de switch naar een webshop. Je leert hoe je van je homepage je nieuwe etalage maakt en hoe je de winkelervaring in je fysieke winkel kunt vertalen naar je productpagina’s. Daarnaast staat dit artikel vol met extra resources die het proces vele malen makkelijker maken.

Hoe maak ik een webshop? 

1. Begin nu met gratis proefperiode van 14 dagen van Shopify

De eerste stap is om naar shopify.nl te gaan en met de gratis proefperiode van 14 dagen te beginnen.

Hier bepaal je de naam van je webshop. Dit wordt ook meteen je domeinnaam, oftewel het webadres dat je klanten zullen gebruiken om bij jou te winkelen. Om te beginnen is het Shopify Basic Plan voldoende, maar later kun je altijd uitbreiden naar een ander plan.

Let op: Shopify vraagt om je creditcardgegevens of je PayPal adres. Omdat je nog in de gratis proefperiode van 14 dagen zit worden er geen kosten in rekening gebracht. Je krijgt een herinneringsmail als de proefperiode bijna voorbij is.

Probeer Shopify nu 14 dagen gratis

Neem de tijd die je nodig hebt om je e-commercebedrijf te lanceren

Maak je webshop

Resources:

2. Een thema kiezen

In de Shopify Theme Store staan allemaal templates (thema’s) waaruit je één kunt kiezen die het beste bij jouw webshop past. Je kunt beginnen met een gratis thema van Shopify of je kunt een thema kopen dat door één van onze partners is ontworpen.

De uitstraling van je webshop moet bij die van je fysieke winkel passen. Daarom is het een goed idee om op collecties of branches te zoeken in de Theme Store en daar het beste thema voor je merk uit te pikken. Natuurlijk kan geen enkele branche een thema voor zichzelf claimen, maar als je snel een webshop wilt opzetten is het handig om alvast een voorselectie te maken. Je kunt je thema later altijd weer aanpassen.

De belangrijkste pagina's

Hoe sneller je webshop open is, hoe sneller klanten weer dingen bij je kunnen kopen. Focus dus op de basics: zorgen dat je webshop op je fysieke winkel lijkt door het gebruik van logo’s en kleuren, en zorgen dat hij makkelijk te gebruiken is.

Het gaat nu dus niet om kleine details. Je prioriteit is om je producten online te zetten en de items die nu in je fysieke winkel staan te verkopen. Dit zijn de pagina’s die je nodig hebt om open te kunnen gaan:

Homepage

Zie je homepage als je etalage. Klanten gebruiken je homepage om naar je productpagina’s te navigeren en om te kijken of je nieuwe producten of aanbiedingen hebt. Het is een goed idee om een banner op je homepage te hebben met informatie die belangrijk is voor klanten. Denk hierbij aan aankoop- of verzendopties of een mededeling over het kopen van cadeaubonnen.

Veelgestelde vragen over verzending

De coronacrisis heeft invloed op de verzendduur en aanpak van de meeste verzendbedrijven, dus je klanten hebben vermoedelijk veel vragen over verzending. Neem contact op met andere kleine bedrijven in de buurt en vraag ze hoe zij hun verzending momenteel aanpakken en waar ze tegenaan lopen. Laat je klanten ook weten welke extra maatregelen je neemt om te zorgen dat hun pakketjes hygiënisch ingepakt en verstuurd worden.

Retourbeleid

Zorg dat je klanten precies weten waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen als ze een product willen ruilen of terugsturen. Zonder een retourbeleid moet je per geval beslissen wat je gaat doen, wat veel extra tijd en gedoe kost. Kijk eens rond bij andere webshops om te zien hoe zij hun retourbeleid omschrijven en gebruik degene met het duidelijkste verhaal als voorbeeld voor jouw pagina.

Contact 

Een goede contactpagina creëert de juiste verwachtingen bij klanten en maakt precies duidelijk waar en wanneer ze je kunnen bereiken. Het is een goed idee om een kaartje van de locatie van je fysieke winkel toe te voegen. Daarnaast is een contactformulier heel belangrijk, omdat mensen op die manier niet van je website af hoeven te gaan om je een e-mail te sturen.

Productpagina's

Op je productpagina’s verkoop je niet zozeer je producten zelf, als wel hun waarde voor de klant. Daarom is het belangrijk om deze pagina’s aantrekkelijk te maken en veel aandacht aan kleine details te besteden. Hieronder vind je een lijst met artikelen die je kunnen helpen bij het maken van productpagina’s met hoge conversieratio, het schrijven van aantrekkelijke productbeschrijvingen en het maken van mooie productfoto’s.

Resources: 

Producten toevoegen

Als je veel verschillende dingen verkoopt kan het toevoegen van producten nogal wat tijd nemen. Gelukkig hebben we recentelijk een paar updates gedaan om het proces te versnellen. Zo hebben we nu een gratis data migration service voor Shopify gebruikers die hun eerste webshop opzetten.

Er zijn een paar verschillende manieren waarop je producten kunt toevoegen:

  1. Bulk upload vanaf je Shopify admin. Als je al klant van Shopify bent kun je met een eenvoudige bulk upload je hele voorraad op Shopify zetten.
  2. Via Shopify Mobile of Shopify POS. Als je niet helemaal up to date bent met je voorraad, gebruik dan de Shopify Mobile app om met je mobiel foto’s te maken en ze meteen aan je webshop toe te voegen.
  3. Via onze gratis POS data migration service. Winkels die nog geen Shopify POS in hun fysieke winkel gebruiken kunnen deze service gebruiken om hun POS data naar Shopify’s platform te verplaatsen. Deze functie is beschikbaar voor de meeste grote POS systemen zoals Lightspeed, Square, Quickbooks, Vend, Shopkeep en meer.

    💡Tip: Begin met de producten die al in je winkel staan. Als je een bedrijf hebt met een grote voorraad kan het idee dat je al die items zou moet toevoegen nogal afschrikwekkend werken. Gebruik je voorraadmanagementprogramma om te kijken welke producten het het beste doen en voeg die als eerste toe. Als je geen voorraadmanagementsysteem hebt, doe dan een ABC-analyse om erachter te komen wat je bestverkopende producten zijn. 

    Resources:

    Cadeaubonnen verkopen

    Het verkopen van cadeaubonnen is één van de snelste manieren voor een fysieke winkel om online te gaan en meteen te beginnen met verkopen. Het werkt als volgt:

    • Je maakt digitale cadeaubonnen.
    • Klanten kunnen deze bonnen kopen en ervoor betalen in je nieuwe webshop.
    • Vervolgens krijgen klanten hun cadeaubonnen via e-mail opgestuurd.
    • Als klanten in de toekomst de cadeaubonnen gaan gebruiken kun je dit via Shopify bijhouden en beheren.
    • Als je nieuwe producten op je webshop zet of een afhaal- of bezorgmogelijkheid aan je webshop toevoegt kunnen klanten daar met hun cadeaubonnen voor betalen.
    • Deze cadeaubonnen zijn eeuwig geldig tenzij je ze zelf een einddatum geeft.

      💡Tip: Geef meer bekendheid aan je cadeaubonnen door je aan te melden bij plaatselijke kranten en websites die aanbiedingen van bedrijven verzamelen. In Canada heeft een stadje bijvoorbeeld een overzicht gemaakt van alle plaatselijke winkels die cadeaubonnen aanbieden en inwoners worden aangemoedigd om zoveel mogelijk bonnen te kopen.

      Verzending

      Veel klanten moeten binnen blijven en zijn afhankelijk van bezorging. Dat betekent dat goedkope en simpele verzending nu belangrijker is dan ooit. Hieronder een paar tips om je bedrijf in deze moeilijke tijden boven water te houden – zonder je eigen gezondheid in gevaar te brengen.

      1. Maak verzenden zo goedkoop mogelijk voor je bedrijf

      Verzendkosten kunnen nogal een gat in je marges slaan, dus als je daarop wilt gaan bezuinigen adviseren we het volgende:

        2. Zet een afhaalservice op voor klanten uit de buurt

        Met een afhaalservice kunnen klanten die in de buurt wonen iets in je webshop kopen en het vervolgens voor de deur van je fysieke winkel oppikken. Zo beperk je fysiek contact tot een minimum, verminder je verzendtijd en bespaar je op verzendkosten. Zo werkt het:

        1. Je klanten bestellen en betalen online via je nieuwe webshop.
        2. Jij krijg een mail binnen dat er een bestelling is en je kunt hem veilig inpakken.
        3. Daarna laat je de klant weten wanneer ze de bestelling op kunnen halen.
        4. Je klant komt bij je winkel langs. Nu zijn er twee opties:
          a. Als je makkelijk met de auto te bereiken bent geven klanten je hun kenteken door en kun je de bestelling zo veilig in hun auto plaatsen.
          b. Klanten komen te voet of met de fiets en laten je door het raam van de winkel hun ontvangen e-mail zien. Zo kunnen ze bewijzen dat zij inderdaad degene zijn voor wie deze bestelling bedoeld is.

          Resources:

          Betaling

          Er zijn verschillende manieren waarop klanten jou online kunnen betalen. Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden bij de keuze voor de beste methode voor jou en je klanten. Als je wilt dat mensen met een creditcard betalen kun je Shopify Payments of een dienst van derden gebruiken. Er zijn ook een aantal manieren waarmee mensen zonder creditcard kunnen betalen: PayPal, Amazon Pay en Apple Pay. Daarnaast bestaan er ook snelle betaalopties zoals Shop Pay, die de betaal- en verzendinformatie van vaste klanten bewaren en zo supersnelle checkout mogelijk maken.

          Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om de juiste betaalmethode voor jouw bedrijf te kiezen.

          Laat je klanten weten dat je webshop open is

          Het allerbelangrijkste als je webshop eenmaal open is, is je klanten te laten weten dat ze weer bij je terecht kunnen. Er zijn een heleboel manieren waarop je dat kunt doen:

          1. Stuur je klanten een e-mail. Als je e-mailadressen van klanten hebt verzameld, of het nou face to face was, via een andere website of via je POS systeem, is dit het uitgelezen moment om ze te gebruiken. Stuur een mail waarin je vertelt over wat er allemaal veranderd is in je winkel, hoe ze via je webshop bij je kunnen winkelen en hoe ze je kunnen helpen door cadeaubonnen te kopen.
          2. Hang posters op je fysieke winkel. Een aankondiging over de opening van je webshop op je deur of etalage is een simpele maar doeltreffende manier om de mensen die dagelijks langs je winkel lopen te bereiken.
          3. Post op sociale media. Als je actief bent op sociale media, zet het adres van je webshop dan in je Instagram bio, een gepinde tweet of een Facebook statusupdate.
          4. Pas je lokale informatie aan. Google My Business is een gratis tool die je helpt bij het marketen van je bedrijf in Google Search en Google Maps. Je kunt bijvoorbeeld het adres van je webshop en foto’s van je producten aan je Business Profile toevoegen, zodat die ook in de zoekresultaten verschijnen. Je kunt ook aanbiedingen en acties vermelden, zodat klanten een extra reden hebben om naar je webshop te gaan.
          5. Een aankondiging op je homepage (als je webshop live is gegaan).

            Vergeet niet dat je klanten zich vermoedelijk net zo geïsoleerd en eenzaam zullen voelen als jij, dus zorg dat je vaak met ze communiceert en het makkelijk voor ze maakt om contact met jou op te nemen. Kleine winkels zijn afhankelijk van het persoonlijke contact dat ze opbouwen met hun trouwe klanten, dus laat op je contact pagina heel duidelijk blijken dat je er nog steeds voor ze bent.

            Shopify staat voor je klaar

            Kleine ondernemers zoals jij zijn wat Shopify groot maakt, en we doen alles wat we kunnen om je te steunen. Lees voor meer informatie over onze hulpmaatregelen onze speciale Coronapagina, waar we ook antwoord geven op al je vragen en je toegang geven tot artikelen en video’s die je kunnen helpen bij het boven water houden van je bedrijf in deze moeilijke periode.

            Shopify’s support team is 24/7 beschikbaar om je te ondersteunen, van hulp bij het opzetten van een webshop tot advies over het omgaan met de huidige situatie. Als je specialistische hulp nodig hebt of heel snel iets moet regelen kun je ook altijd terecht op Shopify’s Expert Marketplace en in de Shopify App Store.  We hebben zelfs een lijst van gemaakt van de meest relevante experts en apps voor de coronacrisis. Wat je ook nodig hebt, wij zijn er om je door deze moeilijke tijd te helpen en je bedrijf klaar te maken voor een succesvolle toekomst.

            Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Roxanne Voidonicolas.


            Klaar om je eigen online bedrijf te beginnen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen creditcard nodig.