Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

Zo maak je in een handomdraai een website voor je afhaalrestaurant

Blik op de bar van een lunchroom

Als je een restaurant of een bedrijf runt dat eten en drinken verkoopt, is dit hét moment om een website te lanceren en te zorgen dat je klanten online afhaalmaaltijden kunnen bestellen. Met de optie Click & Collect kunnen klanten comfortabel vanuit hun luie stoel bestellen en hun eten vervolgens bij je restaurant afhalen.

We hebben zojuist een thema gelanceerd dat speciaal is ontworpen voor bedrijven die snel online willen gaan: vandaar dat het thema de toepasselijke naam Express heeft gekregen.

Dit thema is toegespitst op webshops met een klein aantal producten. Alle content wordt op één pagina weergegeven, zodat klanten snel kunnen bestellen. Het ontwerp is mobile-first, dus je hebt weinig content en foto’s nodig om een mooie site in elkaar te zetten. Bovendien kunnen klanten eenvoudig producten aan hun winkelwagen toevoegen zonder dat ze de pagina hoeven te verlaten.

In dit artikel vertellen we je stap voor stap hoe je een Shopify-webshop met het thema Express voor je restaurant lanceert en hoe je de afhaaloptie inschakelt.

Screenshot van het Shopify thema Express

1. Voordat je begint

Zorg dat je de volgende zaken bij de hand hebt:

  • Logo en grafische elementen: als je nog geen logo hebt, kun je er snel en gratis een maken met Hatchful, onze logomaker.
  • Korte beschrijvingen van je gerechten: geef een beknopte uitleg over je gerechten en vermeld informatie over de ingrediënten, voedingswaarden en eventuele allergenen.
  • Productfoto's: ook jij kunt foto’s van hoge kwaliteit maken. Voor generieke producten, zoals verse pasta of groenten en fruit, kun je stockfoto’s kopen of foto’s zoeken op Burst, ons fotoarchief dat ook voor commerciële doeleinden gratis kan worden gebruikt.
  • Een paar foto's van je restaurant.

2. Start een webshop met Shopify

Ga naar de homepage van Shopify en meld je aan om Shopify 14 dagen gratis uit te proberen. Je hebt geen creditcard nodig.

Kies een domeinnaam die klanten in de URL-balk typen om je site te bereiken. Als je bedrijf bijvoorbeeld 'Pizzeria van Max' heet, is je domein 'pizzeriavanmax.myshopify, com'. Je kunt direct of op een later moment een aangepast domein toevoegen aan Shopify, in dit geval bijvoorbeeld "pizzeriavanmax.nl”.


Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.

3. Kies het thema Express

Standaard is in nieuwe Shopify-webshops het thema Debut geïnstalleerd, dus je moet het thema wijzigen naar Express. Ga in het Shopify-beheercentrum naar Online winkel> Thema's en klik in de sectie Gratis thema’s onderaan de pagina op Gratis thema's verkennen.

Breng je restaurant online met het Express thema

Express is een gratis thema speciaal ontworpen voor restaurants, cafe's en andere bedrijven in de food business. Neem bestellingen aan online en houdt overzicht over je klanten, winsten en de waarde van je brand.

Preview het Express thema

Kies Express, klik op Toevoegen aan themabibliotheek en activeer het thema vervolgens voor je site. Het thema bevat vooraf geconfigureerde foto's voor bepaalde voedingsmiddelen en je kunt kiezen tussen de versies "Bistro" (voor restaurants en voor bedrijven die kant-en-klaar eten verkopen) en "Pantry" (voor winkels die levensmiddelen of verpakte producten verkopen).

Via de themabewerker kun je de secties en thema-instellingen aanpassen. Secties zijn blokken met content die je kunt aanpassen en die de indeling van je webshop bepalen. Met de thema-instellingen kun je lettertypen, kleuren, links naar sociale media en het uiterlijk van de betaalpagina instellen.

4. Voeg de producten toe

Ga vanuit het Shopify-beheercentrum naar Producten> Alle producten, klik op Product toevoegen en voeg je producten toe.

Het meest interessante van Express is dat je de productcollecties vanaf één homepage kunt bekijken: je kunt de producten op type (bijv. voorgerechten, hoofdgerechten, desserts en drankjes) ordenen en zo een virtuele menukaart maken. De winkelwagen wordt in realtime bijgewerkt, waardoor klanten eenvoudig verschillende gerechten kunnen toevoegen en de aankoop kunnen afronden zonder dat ze de pagina hoeven te verlaten.

5. Schakel lokaal afhalen in voor online bestellingen

Maak nu het Afhalen ter plaatse van online bestellingen mogelijk. Afhalen ter plaatse is standaard gratis en kan niet tegen betaling worden aangeboden.

Afhalen ter plaatse is alleen mogelijk als je aan de volgende vereisten voldoet:

Ga als volgt te werk om de lokale afhaaloptie te activeren:

  1. Ga in het Shopify-beheercentrum naar Instellingen> Verzenden en bezorging;
  2. Klik in de sectie Afhalen ter plaatse op Afhalen ter plaatse inschakelen;
  3. Selecteer de locaties waar je klanten bestellingen kunnen afhalen (je moet de locaties al hebben ingesteld voordat je ze kunt selecteren);
  4. Klik op Volgende;
  5. Pas de instellingen aan op basis van je wensen;
  6. Klik op Afhalen ter plaatse inschakelen.

Bij het afrekenen worden je locaties als afhaalopties weergegeven en kunnen klanten de dichtstbijzijnde locatie kiezen.

6. Maak de bestellingen klaar voor lokale afhaling

Zorg ervoor dat je externe apps voor het afhalen van bestellingen hebt uitgeschakeld en geef de medewerkers die de bestellingen klaarmaken toegang tot het Shopify-beheercentrum.

Ga naar Bestellingen en selecteer het product dat je wilt klaarmaken voor afhaling. Klik op Voorbereiden voor afhaling. Als de bestelling klaar is, klik je op Bericht verzenden om de klant te laten weten dat de bestelling klaar is voor afhaling. Als de klant zijn aankoop eenmaal bij je heeft afgehaald, ga je weer naar Bestellingen, selecteer je de betreffende bestelling en klik je op Markeren als afgehaald om het proces te voltooien.

Check voor meer informatie over afhaling ter plaatse deze pagina in ons helpcentrum: Afhalen instellen voor online bestellingen.

 7. Promoot je webshop en begin met verkopen!

De website voor je afhaalrestaurant is klaar, dus je hoeft alleen nog maar al je bestaande of potentiële klanten te laten weten dat ze online kunnen bestellen!

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Matteo Moroni.