Shopify-blogs

5 Redenen waarom je webshop een blog moet hebben

5 redenen waarom jouw webshop een blog moet hebben

Als webshopeigenaar bekijk je steeds hoe je je webwinkel kunt laten groeien. Je gaat aan de slag met online advertenties, social media, digitale nieuwsbrieven, het optimaliseren van productpagina´s, enzovoorts. Maar heb jij al eens aan bloggen gedacht om je webshop een boost te geven?

In dit artikel bespreken we een aantal goede redenen om vandaag nog te starten. Stuk voor stuk punten die bijdragen tot het belangrijkste doel: hogere conversie. Lees snel verder en ontdek de kracht van bloggen voor je webshop.

Google loves webshops met blogs (SEO)

En jij houdt van organisch (lees: gratis) verkeer naar je webshop. Als je je webshop verrijkt met blogs ‘verdien’ je extra punten bij Google. De nadruk ligt dan ook echt op verrijking. Als je relevante content schrijft waarderen zoekmachines dit. Dat betaalt zich uit in een betere online vindbaarheid. Bloggen jouw directe concurrenten niet, dan blijf je ze ook nog eens een stap voor!

Let bij het schrijven van je blogs wel op on-page SEO-punten. Een SEO tool uit de Shopify Appstore kan je daar bij helpen. Denk onder meer aan:

  • voldoende tekstlengte (minimaal 300 woorden)
  • zoekwoorden op de belangrijkste plekken  (o.a. in titel, intro, URL, subkoppen)
  • afbeeldingen met alt-tags
  • een sterke metadescription
  • een krachtige titel en url
  • interne en externe links

Lees ook: Webshop-SEO voor beginners

Inspireer en verkoop meer

Blogs zijn ideaal om mensen te inspireren. Vertel wat er met het product kan. Verras je klanten. Breng bezoekers op ideeën en ze zijn eerder geneigd iets (extra’s) te kopen. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Zie dit voorbeeld van Shopify webshop Boef en Aap. Dit is een webshop voor ’eigenwijze en avontuurlijke kinderen’ waar je speciale zakmessen voor kinderen koopt. In deze blog laten ze zien hoe je kleine kabouters van takken maakt. Uiteraard met links naar alle producten om zelf aan de slag te gaan.

Of check de inspiratieverhalen van SUITSUIT, eveneens een Shopify gebruiker. Gelinkt aan hun assortiment (koffers, tassen en meer) weten ze bezoekers te inspireren met reisverhalen en andere passende tips.

bloggen ter inspiratie

Laat je expertise zien

Je hebt verstand van de producten die je verkoopt. Jij bent de expert. Laat dat ook zien! Op een productpagina kun je dat onderscheidend vermogen niet altijd duidelijk (en uitgebreid) kwijt. Gebruik daarom blogs om je kennis te delen. Dit zorgt voor meer vertrouwen. Men koopt immers bij iemand waarvan ze zien dat die verstand van zaken heeft. Bijkomend voordeel van expert blogs: waardevolle content wordt eerder door anderen gedeeld.

Binnen elke business zijn voldoende kennisblogs te schrijven. Een goed voorbeeld is Bakker.com. Zij laten in hun blogs hun expertise zien én weten bezoekers te inspireren. Zij hebben een waardevolle mix gemaakt in hun Shopify webwinkel.

bloggen om je expertise te laten zien

 

Geef belangrijke producten extra aandacht

Heb je producten in je webshop die standaard gelden als de echte knallers, of producten die op dat moment erg gewild zijn, of is er een nieuw product gelanceerd? Er zijn genoeg redenen om een product extra aandacht te geven. Een blog is daarvoor een krachtig middel. Uiteraard gaat het je om de verkoop, maar pas op met een te duidelijk salesverhaal. Bekijk hoe creatief je kan zijn.

Laat je bijvoorbeeld inspireren door Serious Watches, ook op Shopify. Medewerkers (experts) laten hun favoriete horloge zien en vertellen uiteraard waarom dat is. Een dergelijke blog heeft veel in zich. Je brengt niet alleen producten mooi in beeld, maar je geeft je bedrijf ook een persoonlijker karakter en je laat je expertise zien. 

bloggen om producten extra onder de aandacht te brengen

Conversie, conversie, conversie

Kort door de bocht is dit de belangrijkste reden om te bloggen. De eerder genoemde punten dragen allemaal hun steentje bij om meer te verkopen. In de eerste plaats door beter te ranken in de zoekmachines, maar ook door bredere zichtbaarheid door gedeelde blogs. Bovendien weet je mensen te inspireren, je laat je expertise zien en je wekt vertrouwen. Dit alles bepaalt (mede) dat de bezoeker eerder tot een aankoop overgaat.

Bonus: tips om je blogs breder zichtbaar te maken

We stipten al even aan dat waardevolle blogs eerder gedeeld worden. Maar hoe zorg je dat je blogs überhaupt gevonden worden? Uiteraard via Google, maar je hebt zelf ook nog wel wat in de hand. Een kleine lijst ter inspiratie:

  • Jouw eigen nieuwsbrief
  • Misschien zelfs in een nieuwsbrief van derden (vakkennis)
  • Vergeet interne links niet (homepage, productpagina)
  • In je mailafsluiter
  • Vakgerelateerd forum
  • LinkedIn discussies/vragen
  • Social media (op maat voor elk kanaal)
  • Maar denk ook aan samenwerkingen (met klanten, partners, influencers, betaalde opties etc)

Je kunt vandaag al starten met een blog voor je Shopify webshop

Overtuigd van bloggen? Bekijk hoe anderen het doen, spar met je medewerkers of je omgeving en ga vandaag nog aan de slag! Deze Shopify-handleiding neemt je eenvoudig mee door alle stappen. Veel blogplezier en succes!

 

Header image van Matthew Henry via Burst


 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


Onderwerpen: