Doe je voordeel met Instagram Stories voor marketing: een handleiding

Zo gebruik je Instagram Stories

Door Instagram Stories zijn we Instagram heel anders gaan gebruiken, en is het platform uitgegroeid tot veel meer dan alleen een online fotoalbum.

Stories zijn ooit begonnen als een nauwelijks verholen imitatie van het toentertijd enorm populaire Snapchat. Maar ondertussen is het veel meer dan dat, bijvoorbeeld door de invoer van stickers. Via ons Instagram Verkoopkanaal kunnen eigenaars van Shopify webshops klanten direct vanaf Instagram producten laten ontdekken en kopen.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Als bedrijf kun je Instagram Stories gebruiken om actief in contact te blijven met je trouwste volgers, en tegelijkertijd ontdekt te worden door nieuw publiek. In deze korte handleiding vertellen we je hoe je Stories toe kunt voegen aan je Instagram marketing mix.

Instagram Stories voor beginners

Wat is het nut van Instagram Stories?

Stories heeft een kort, inspirerend format dat perfect is voor mobiele gebruikers. En merken beginnen dat door te krijgen – uit gegevens van Instagram blijkt dat 33% van de meest bekeken Stories door bedrijven zijn gemaakt.

Kortom: Instagram Stories zijn leuk om te maken en te bekijken, en het vluchtige format maakt alles minder serieus en daarmee informeel en gezellig. De authenticiteit van dit “wegwerpformat” kan ook voor merken heel goed werken.

voorbeeld Instagram Story

Bron: @mvmt

Maar er zijn nog veel meer redenen waarom Instagram Stories zo geschikt is voor bedrijven:

  • Een actieve gebruikersgroepElke dag kijken er meer dan 400 miljoen mensen naar Stories.
  • Makkelijk om te makenNiemand verwacht van je dat je veel tijd investeert in het maken van een post die morgen toch weer weg is. Bij een gewone Instagram post moet je zorgen voor de perfecte belichting, opstelling en hashtags, terwijl een goede Story niets meer nodig heeft dan een snel idee, een interessant moment en wat creativiteit.
  • Perfecte plek om ideeën te testenInstagram Stories staan minder op de voorgrond dan gewone Instagram posts, wat ze perfect maakt om ideeën te testen. Als er positief op gereageerd wordt (leuke reacties en mensen kijken de hele Story), kun je overwegen om er een permanente Instagram post van te maken, of het idee aan te passen voor een ander kanaal.
  • Eindeloze extra’sStories heeft tools voor tekenen, stickers, grappige filters en nog veel meer.
  • Goede manier om bezoekers naar je webshop te krijgenZet links in je Stories, maak reclame voor je producten via Shopping on Instagram, en gebruik Instagrams nieuwe functie: shopping via Explore. Dit maakt het makkelijker dan ooit om nieuw publiek te bereiken en mensen je producten te laten ontdekken.
  • Swipe-up links: Als je meer dan 10.000 volgers hebt op Instagram, en je hebt een bedrijfsaccount, kun je links in je Stories plaatsen.
  • Een nieuwe manier van ontdekt worden: Je kunt je Stories een hashtag of een geotag geven, waardoor ze kans maken om in de “Stories van de dag” terecht te komen. Zo krijg je plotseling veel meer bereik.

     

En dit is nog maar het begin van wat er allemaal kan. Hieronder bespreken we een aantal manieren waarop je Instagram Stories kunt integreren als extra marketingkanaal voor je bedrijf.
    Template Icon

    Gratis Webinar: How to Grow and Monetize Your Instagram Account (Engelstalig)

    Leer hier hoe je meer publiek krijgt voor je Instagram-account en hoe je via een webshop aan dat publiek kunt verdienen.

    Reserveer nu een plaats

    Zo gebruik je Instagram Stories

    Instagram heeft een aantal functies die je aan je posts kunt toevoegen waardoor het nog makkelijker is om in de editor van Instagram zelf content te creëren. Maar content die je ergens anders hebt gemaakt kun je ook nog steeds gemakkelijk uploaden.

    Instagram Stories werkt als volgt:

    1. Klik op het plusje rechtsboven of op het plusje op je profielfoto, of swipe naar rechts en klik daar op het camera-icoontje onderaan.
    2. Klik op de witte cirkel in het midden om een foto te nemen, houd hem ingedrukt voor een video, of klik op het galerij-icoontje links onderaan (of swipe omhoog) om video’s en foto’s die al op je telefoon staan te gebruiken.
    3. Bewerk je foto of video met de editing functies van Instagram.
    4. Tik op de “delen” knop bij Je Verhaal om je Story bovenaan de feed van je volgers te laten verschijnen, op “Verzenden” om hem via DM privé naar je volgers te sturen of klik op “Opslaan” om hem te downloaden naar je telefoon voor later gebruik.

    Standaard Instagram posts zijn vierkant, maar Stories zijn verticaal. Je foto’s en video’s moeten 1080 pixels x 1920 pixels zijn. Je kunt in Instagram zelf foto’s en video’s met je vingers kleiner of groter maken om ze aan dit formaat aan te passen.

    Je kunt alle foto’s die je aan je camera-galerij toegevoegd hebt zien als je omhoog swipet in de camera-view van Stories.

    Maak interessante Instagram Stories.

     

    Naast gewone foto’s en video’s kun je op Stories ook nog een hele reeks andere formats creëren:

    • Tekst: Verschillende lettertypes op een gekleurde achtergrond.
    • Live: Live uitgezonden streams van wat je op dat moment aan het doen bent, waar je publiek in real time op kan reageren. Deze livestreams kun je na afloop als Story plaatsen.
    • Boomerang: Filmpjes op een loopje van 1 seconde.
    • Focus: Portretfoto’s met een “blurry” achtergrond die automatisch focussen op het gezicht van je model.
    • Superzoom: Vanaf veraf extreem inzoomen met grappige effecten als Paparazzi of Surprise.
    • Rewind: Speel je video achterstevoren af.
    • Hands-free: Een video opnemen zonder dat je de opnameknop ingedrukt hoeft te houden.

    En ook buiten Instagram om kun je leuke content maken om in een Story te gebruiken. In Canva kun je mini-posters ontwerpen, en je kunt zelfs mini-PowerPoint presentaties maken om te gebruiken als intro, call to action of losse dia in je Story.

    In videobewerkingsapps zoals Quik van GoPro (gratis) kun je losse clipjes aan elkaar zetten. Maar pas op: een video story mag maar 15 seconden duren. (Live video’s hebben een limiet van 120 seconden.)

    Instagram Stories biedt je een eindeloze hoeveelheid manieren om je creativiteit te gebruiken en sprankelende content te produceren. Met een combinatie van tekst, foto’s, video’s, stickers, filters, interactieve polls en tekeningetjes maak je de leukste en interessantste Stories.

    Benader Stories als een serie in plaats van als losse posts

    Ondanks dat Stories al na 24 uur verdwijnen, is het belangrijk om er alsnog tijd aan te besteden en ze goed in te plannen. Als merk moet je je Instagram Stories net zo behandelen als al je andere content kanalen, en dat betekent: vooruitplannen.

    Benader je Stories als een Tv-zender, die elke week zijn programmering vooruit plant, inclusief bepaalde programma’s die op gezette dagen of tijden terugkeren. Alvast nadenken over het soort content dat je wilt delen en over je “Storyline” helpt je om consistente en zelfs verslavende content te maken.

    Overweeg om kleine teasers te plaatsen van geplande Stories zodat volgers er nog meer naar uit gaan kijken.

    Gebruik de juiste Instagram stickers, geotags en hashtags

    In standaard Instagram posts kun je je bereik vergroten door strategisch gebruik van stickers, locatie geotags en de beste Instagram hashtags. De locatie, sticker of hashtag kun je vanuit het stickermenu toevoegen aan je foto of video.

    Voorbeeld van product stickers in Instagram Stories.

    Instagram stickers

    Bij elke Story die je deelt heb je de keuze om stickers toe te voegen, en zo verschillende soorten interactie te genereren (gebruik de smiley rechts bovenaan). Dit zijn de interessantere opties:

    • Product stickers: Als je account goedgekeurd is voor Shopping op Instagram, kun je een sticker aan elke foto Story toevoegen. Mensen die je Story bekijken kunnen op de sticker tikken; één keer om meer informatie over het product te krijgen, twee keer om het te kopen.
    • Poll sticker: Laat mensen feedback geven via meerkeuzevragen. Je volgers kiezen een antwoord en krijgen meteen het resultaat te zien.
    • Hashtag stickers: Als je volgers op deze sticker klikken komen ze meteen op de relevante hashtagpagina.
    • Vraag stickers: Stel een vraag en laat je volgers hun antwoord schrijven in de sticker. Andersom kun je hun vragen beantwoorden door op hun vraag-stickers te tikken.
    • Muziek stickers: Met deze stickers kun je stukjes uit liedjes onder je Story zetten.
    • Selfie stickers: Tik op de sticker met je profielfoto om nieuwe foto’s te maken die je als stickers aan nieuwe Stories kunt toevoegen.

    Geotags

    Met geotags kunnen mensen je ontdekken als ze zoeken op locaties (b.v. New York City of de Pijp). Regelmatig geotags aan relevante Stories toevoegen zorgt dat je ontdekt kunt worden door gebruikers die op deze specifieke plaats zoeken.

    Hashtags

    Over het algemeen worden hashtags in marketing gebruikt om sneller of makkelijker ontdekt te worden, maar bij Stories bestaat er een gevaar dat ze kijkers wegleiden van jouw content naar dat van anderen.

    Je kunt Instagram hashtags wel gebruiken in je Stories, maar alleen als jij de eigenaar van die hashtag bent. Bijvoorbeeld als je een prijsvraag houdt en klanten vraagt om foto’s van zichzelf te posten waarin ze jouw producten gebruiken. Op die manier leidt klikken op een hashtag hen terug naar een collectie van posts die met jouw merk te maken hebben.

    Grayes gebruikt alle stickers, geotags en hashtags in deze Instagram Story post waarin ze laten zien wat de pers over hen schreef.

    Hashtags in een Instagram story.

    Gebruik Instagram Live om je Stories te ondersteunen

    Andermans Instagram Lives zijn leuk om te bekijken, maar er zelf één houden kan nogal intimiderend zijn: alles wordt immers live opgenomen en meteen uitgezonden.

    Met Live video heb je minder controle over je content, maar het is wel een veel interactiever en veelzijdiger format.

    Eén van de voordelen van Instagram Live is dat je volgers een bericht ontvangen zodra je Live begint (tenzij ze hun notificaties uitgezet hebben). Als de Livestream voorbij is kun je hem naar je Stories uploaden, waar hij nog 24 uur blijft staan.

    Als je een ruime hoeveelheid volgers hebt is Live zeker de moeite van het proberen waard. Als je de Livestream naar je Stories uploadt verandert het icoontje bovenaan de app, zodat het meteen duidelijk is dat het een Live is en geen gewone Story.

    Bij Live draait het allemaal om de interactie, dus dat betekent ook dat je laat merken dat je de reacties leest en dat je je publiek actief betrekt. Het kan even duren voordat je publiek compleet is, dus zorg dat je ook iets te zeggen hebt voordat iedereen er is.

    Leuke ideeën voor Instagram Live:

    • Houd een prijsvraag of laat je publiek wedden op een resultaat
    • Een Q&A of AMA (Ask Me Anything – vraag maar raak) houden
    • Live verslag doen vanaf een event of een ander interessant moment
    • Een talkshow met jou als host
    • Live vloggen
    • Een influencer jouw account laten overnemen

    Door de “engheidsfactor” laten veel bedrijven Instagram Live links liggen, maar als je trouwe fans hebt en een goede hoeveelheid volgers is het een hele mooie manier om meer interactie te creëren.

    Bezoekers in je webshop krijgen

    Links in je Instagram bio

    “Link in bio” is nog altijd de meest gebruikte zin op Instagram, en voor veel merken is het ook nog steeds de plaats waar ze hun links zetten. Twee conversie-basisprincipes kunnen je helpen om nog meer aandacht op de link te vestigen: affordance en call-to-action (CTA).

    Affordance houdt in dat je het gebruikers overduidelijk maakt welke actie je van ze verwacht, en hun aandacht actief focust. Je vertelt ze dus niet alleen “check link in bio”, maar je noemt ook je eigen account (@jouwbedrijf) of gebruikt een pijl die naar je profielfoto linksboven in je Story wijst. Alle twee deze manieren leiden naar je bio.

    Een CTA is een directe instructie: dit is wat ik wil dat jullie doen. Zonder een expliciete CTA swipen mensen over het algemeen gewoon door naar de volgende post. Probeer standaard een CTA aan het eind van de beschrijving van je gewone posts te zetten. Dit zijn een paar voorbeelden:

    • Bekijk meer foto’s op #jouwhashtag
    • Swipe omhoog om dit product te kopen
    • Tik nu voor XX% korting

    Kalelee Creations  gebruikt deze benadering om hun publiek over te halen zich in te schrijven voor hun e-maillijst.

    Instagram bio voorbeeld.

    Links in Instagram Stories

    Je kunt ook links aan je Stories toevoegen, en daarmee kijkers naar je homepage, blog, productpagina of waar dan ook leiden.

    Bovendien kun je shopping in Instagram Stories gebruiken voor het creëren van klikbare posts die je publiek naar je productpagina’s brengen. Gebruik productstickers om je producten te laten shinen in je Stories. Mensen die op de sticker tikken krijgen meer informatie over het product, en met nog een tikje kunnen ze het product kopen.

    Producten toevoegen aan je Instagram posts en Stories

    Van interactie naar aankoop: Laat mensen je producten ontdekken en kopen, direct via je Instagram Stories en posts.

    Instagram verkoopkanaal toevoegen


    Instagram heeft recentelijk shopping aan de Explore tab toegevoegd. In Explore kunnen gebruikers nieuwe content en accounts ontdekken, toegespitst op hun interesses, hashtags en algemeen gebruik van Instagram. Via Explore kunnen nu dus ook jouw producten getoond worden aan publiek wat jouw account (nog) niet volgt.

    Op Instagram kun je de aandacht van gebruikers vaak maar heel kort vasthouden, dus als je wilt dat ze iets doen (naar je webshop gaan bijvoorbeeld), wees dan direct.

    De beste Stories bewaren als highlights

    Stories zijn maar een kort leven beschoren, maar met Highlights kun je ze bovenaan je profiel laten voortleven.

    Higlights zijn collecties van Stories met eenzelfde thema, dat terugkomt in de titel die je ze geeft.

    Je kunt highlights gebruiken om:

    • Trailers voor je account te maken.
    • Je klanten te presenteren.
    • Producteigenschappen te laten zien.
    • Een “startpakket” te maken voor nieuwe volgers waarin je je content en account voorstelt.
    • Aandacht te vestigen op een kortingsactie.
    Story Highlights op Instagram.

      Analyseer je resultaten met Instagram Analytics

      Bij een privé account kan het lastig zijn om precies te weten hoe goed je Stories het doen. De enige objectieve feedback zijn Weergaves (je kunt zien wie je Story heeft bekeken door in de Story omhoog te swipen) en reacties (als kijkers je een bericht sturen via je Story).

      Maar met een bedrijfsaccount heb je toegang tot meer informatie, wat de feedback die je krijgt in een betere context plaatst.

      Je krijgt informatie over weergaves en bereik, maar ook over acties aangezet door je Stories zoals het aantal mensen dat op een sticker tikte, een reactie gaf, of de Story halverwege verliet.

      Instagram Analytics is beschikbaar voor bedrijfsprofielen

      Gebruik deze informatie om erachter te komen welke Stories de meeste interactie opleveren, maar ook welke de interesse van gebruikers niet vast kunnen houden. Als je Stories te lang of te kort blijken kun je dat stapsgewijs veranderen.

      Stories zijn razend populair, en ook jouw marketingmix kan daar een graantje van meepikken. Zorg dat je maximaal profiteert van alle functies en extra’s die Stories te bieden heeft, en maak er wat moois van. Veel succes!

       

      Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar



      Veelgestelde vragen over Instagram Stories voor Marketing

      Wat kunnen Instagram Stories voor marketing doen?

      Stories zijn korte video’s of foto’s die na 24 uur verdwijnen. Hun korte levensduur maakt ze ideaal voor spontaan en informeel content – de perfecte plek om nieuwe concepten uit te testen en een authentieke connectie met je volgers te creëren.

      Wat is de beste lengte voor een Instagram Story?

      Volgens onderzoek heeft de perfecte Instagram Story voor marketing een lengte van 2,8 seconden. Als dat toch echt te kort voor je is, zorg dan in ieder geval dat je boodschap binnen de eerste 3 seconden duidelijk wordt.

      Hoe voeg ik stickers toe aan mijn Instagram Stories?

      Deel een foto of video in je Story (of maak er één in Create modus). Tik daarna op het sticker icoontje bovenaan: een vierkante smiley met een omgevouwen hoekje. Kies vervolgens het type sticker dat je wilt gebruiken. Ze hebben elk een specifieke focus, dus experimenteer er gerust op los.

      Kan ik mijn Instagram Stories promoten?

      Ja, je kunt je Stories (en Highlights) tegen betaling promoten. Let wel op – niet alle creatieve elementen werken voor Story advertenties. Stories met GIFs, emoji’s, muziek en meer dan één sticker kunnen helaas niet gepromoot worden.
      Onderwerpen: