Shopify-blogs

Shopify’s webshop checklist: Is jouw webshop klaar om online te gaan?

Store launch checklist.

Na maanden van hard werk is het eindelijk zover: je Shopify webshop is klaar om online te gaan. Dit is waar je van droomde, maar soms vraag je je ook af waar je aan begonnen bent – er is zó veel om rekening mee te houden.

De lijstjes in je hoofd lijken oneindig – heb je echt alles gedaan wat je moet doen? Zijn de producten goed geüpload? Heb je een degelijk marketingplan? Ziet je website er betrouwbaar uit?

Voor je het weet ben je als een kip zonder kop aan het rondrennen om allemaal kleine details te regelen, terwijl je brein van de hak op de tak springt. Dat is allemaal stress die je zeker bij het beginnen van een bedrijf kan missen als kiespijn. De beste manier om dit te voorkomen is door alles zo methodisch mogelijk aan te pakken, en deze Shopify checklist is daar onmisbaar bij.

Inhoud

Waarom is een checklist zo belangrijk als je online gaat?

Je webshop ziet er fantastisch uit, je producten zijn geüpload en klaar om verkocht te worden en al je sociale media accounts staan klaar. Is er nog iets wat je over het hoofd gezien hebt?

Als er zoveel losse items zijn om te regelen is de kans groot dat belangrijke onderdelen overgeslagen worden. Als je zeker wilt zijn dat je alles gedaan hebt wat je moet doen is een checklist de beste manier om twijfel weg te nemen en de dingen díe gedaan moeten worden zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

Piloten en astronauten gebruiken elke keer dat ze de lucht ingaan een checklist. Nadat de B-17 bommenwerpers hun eigen checklist kregen, vlogen piloten 1,8 miljoen uur in 18 B-17s zonder ook maar één incident, en bewezen op die manier dat het een veilig vliegtuig was. Ook in de medische wereld zijn checklists onmisbaar: Een studie gedaan door het New England Journal of Medicine liet zien dat checklists complicaties en medische missers significant verminderen.

“Een goede checklist is heel precies. Hij is efficiënt, to the point en makkelijk in gebruik, ook in moeilijke situaties. Niet elke handeling staat erin beschreven – met een checklist alleen kun je geen vliegtuig besturen. In plaats daarvan dient een checklist als reminder voor de meest cruciale en belangrijke stappen van een proces – de stappen die zelfs de beste professionals soms over het hoofd zien. Goede checklists zijn bovenal praktisch.”

—Atul Gawande, The Checklist Manifesto

Ook in situaties waar er minder op het spel staat is het maken van een lijst nog steeds een krachtige tool om alles op een rijtje te zetten en te zorgen dat je niks over het hoofd ziet. En dat geldt dus ook voor je webshop gereedmaken om online te gaan. In dit artikel beschrijven we hoe je dat het beste aan kunt pakken:

De Shopify website checklist

  1. Beschikbare verkoopkanalen toevoegen
  2. Een uniek, eigen webadres maken
  3. Je betaalsystemen dubbelchecken
  4. Je vaste pagina's schrijven
  5. Je e-mail instellingen checken
  6. Tekst en links controleren
  7. Je afbeeldingen optimaliseren
  8. Een analytics tool installeren
  9. Een pre-lancering marketingplan schrijven
  10. Je belasting- en verzendingsinstellingen aanpassen
  11. Zorgen dat klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen
  12. Alleen de belangrijkste apps installeren
  13. Je bankgegevens doorgeven

1. Beschikbare verkoopkanalen toevoegen

Uit een onderzoek van Harvard Business Review in 2017 bleek dat slechts 7% van de consumenten alleen maar online winkelt; klanten maken steeds vaker gebruik van meerdere kanalen; sterker nog, 73% van de consument gebruikt meerdere kanalen van hetzelfde merk voor één aankoop.

Als je met je webshop wilt profiteren van de voordelen van multi-channel verkoop, is het een goed idee om erachter te komen welke kanalen het beste werken voor jou, om ze vervolgens aan je webshop toe te voegen.

Hieronder een lijst van de kanalen die je aan je Shopify webshop toe kunt voegen:

De verkoopkanalen worden direct gelinkt aan het hart van je webshop, zodat je al je bestellingen, producten en klanten op alle kanalen in één oogopslag kunt zien.

Cupshe heeft een omzet van 50 miljoen dollar per jaar, waarvan 35% rechtstreeks of indirect uit hun aanwezigheid op sociale media voortkomt.

Social selling.

Toen ORO LOS ANGELES begon met Shopping on Instagram, nam hun omzet maandelijks met 29,3% toe.

Instagram marketing.

En toen Sarah’s Treats & Treasures een verkoopkanaal opende op Amazon sloegen ze al snel aan op het platform. Nu komen 76,8% van hun bestellingen daarvandaan.

2. Een uniek, eigen webadres maken

Dit is meestal één van de eerste dingen die ik doe als ik een webshop begin maar afhankelijk van hoe jij de dingen aanpakt kan het misschien wel het laatste item op je lijst zijn. Door een eigen webadres aan je winkel toe te voegen bevorder je merkherkenning en onthouden mensen je URL veel makkelijker.

De eerste stap is het doen van een domeinnaamonderzoek om te kijken of de naam die je hebt bedacht nog wel beschikbaar is en geen beschermd handelsmerk is. Als hij inderdaad nog beschikbaar is, kun je de domeinnaam direct via Shopify kopen.

Als de naam niet meer beschikbaar is betekent dat niet meteen dat je weer helemaal bij nul moet beginnen, alleen maar dat het tijd wordt om creatieve variaties op je gekozen naam te verzinnen. Pepper gebruikt bijvoorbeeld wearpepper.com als URL.

Wat je ook kunt doen is een ander top-level domein (TLD) gebruiken. Een TLD is het .nl of .com stukje van de URL. Je bent vermoedelijk ook wel eens .gov en .org tegengekomen. Tegenwoordig zijn er honderden TLDs om uit te keizen.

.store en .shop zijn veelgebruikte TLDs voor webshops, maar het kan nog veel creatiever. Driftaway Coffees website gebruikt bijvoorbeeld driftaway.coffee.

 

Website TLD.

3. Je betaalsystemen dubbelchecken

Dit kun je snel doen: Voordat er klanten naar je webshop komen wil je zeker weten dat het volledige aankoopproces goed werkt. Test je betaalsysteem door zelf iets op je webshop te kopen. En stort het geld ook meteen weer terug om te kijken of dat proces ook soepel verloopt.

4. Je vaste pagina's schrijven

Het is belangrijk om een paar pagina’s te hebben die niet steeds veranderen en waar bezoekers meer informatie over je bedrijf kunnen vinden.

Hieronder een paar pagina’s die zeker op je website moeten voorkomen:

Homepage: Je homepage is de belangrijkste pagina van je website. Het is meestal de pagina waar bezoekers het eerst terecht komen. En als mensen als eerste een andere pagina zien, bezoeken ze daarna standaard ook de homepage. Zorg dat je homepage heel duidelijk laat zien hoe mensen bij het shopgedeelte kunnen komen, én bij de andere pagina’s in deze lijst.

Contact: Als potentiële klanten geen vragen aan je kunnen stellen loop je een heleboel verkoopmogelijkheden mis. Op je contactpagina staan alle manieren waarop klanten contact met je op kunnen nemen. Het kan een goed idee zijn om een contactformulier toe te voegen, zodat ze je een bericht kunnen sturen zonder je site te hoeven verlaten. The Mood Store vermeldt alle belangrijke contactinformatie op hun pagina.

Contact information.

Over ons: Dit is de pagina waar klanten heen gaan om meer te weten te komen over je bedrijf en je merk. Veel webshopeigenaren hebben geen over ons-pagina, maar als je het goed aanpakt kan deze pagina een effectieve verkooptool zijn.

Veelgestelde vragen (FAQs): Op het moment dat je webshop online gaat weet je vermoedelijk nog niet echt wat voor vragen klanten het meeste stellen. Daarom kun je voor een effectieve FAQ pagina het beste kijken naar wat jouw concurrenten op hun FAQ pagina hebben staan. De meeste vragen van klanten gaan over het algemeen over verzending, retourbeleid en contact. Ugly Drinks heeft een FAQ pagina met zoekfunctie, die ze gebouwd hebben op Zendesk.

FAQ page.

Shop: De pagina's waar het allemaal om draait: je shop. Veel webshops hebben een aparte homepage en productpagina's. De laatste heten meestal "shop" of "winkel" in het sitemenu en de navigatie.

5. Je e-mail instellingen checken

E-mail is een krachtige tool voor webshopeigenaren. Voordat je webshop online gaat moet je zorgen dat je een paar goede automatische e-mails hebt, en dat ze in een volgorde en frequentie verzonden worden die leidt tot meer omzet.

Dollar Shave Club gebruikt een branded standaard e-mail om klanten te laten weten dat hun bestelling verzonden is.

Shipping notification email.

E-mail marketing apps zoals Seguno of Klaviyo maken het stukken makkelijker om de volgende e-mails te automatiseren:

  • Welkom-reeks
  • Digitale aankoopbewijzen
  • Abandoned cart e-mails
  • Orderbevestiging
  • Verzendbewijs e-mail

    6. Tekst en links controleren

    Als je ergens heel lang mee bezig bent ga je je er blind op staren, en zie je kleine foutjes in grammatica, spelling en links gemakkelijk over het hoofd. De beste manier om deze fouten er alsnog uit te pikken is om helemaal onderaan je tekst te beginnen en langzaam naar boven te werken.

    Het allerbelangrijkste voor webteksten is om consistent te zijn in je spelling en grammatica. Het is geen enkel probleem om creatief om te gaan met spelling of je eigen woorden te bedenken, maar zorg dat je overal op je website dezélfde spelling of woorden gebruikt.

    Wat betreft de technische kant van het verhaal het belangrijk om al je links te checken en te kijken of er geen kapotte links of 404s tussen zitten, te kijken of afbeeldingen goed renderen en te kijken of je webshop ook goed werkt op een telefoon of een tablet, en in alle browsers.

     

    Experts inhuren voor hulp met Shopify

    Wil je graag dat iemand anders nog even naar je webshop kijkt voor hij online gaat? Op de Shopify Expert Marketplace kun je ervaren Shopify agencies en freelancers vinden die je kunt inhuren om naar je webshop te kijken en je te helpen met alle aspecten ervan.

    Huur nu een expert in

    7. Je afbeeldingen optimaliseren

    Afbeeldingen die langzaam laden zijn zowel schadelijk voor de gebruikservaring van je klanten als voor je plaats in zoekmachines, vooral als je een flash sale houdt bij de opening van je webshop. Het is belangrijk om te zorgen dat al je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor het internet, zodat ze snel laden.

    Hieronder een kort overzicht hoe je je afbeeldingen kunt optimaliseren voor het internet:

    1. Gebruik de juiste woorden om je afbeeldingen te beschrijven. Dit zorgt voor betere SEO resultaten voor zowel je website als je productpagina’s. Gebruik de zoekwoorden die je graag met je webshop geassocieerd ziet.
    2. Optimaliseer je alt attributes. Alt attributes is de tekst die verschijnt als een foto niet weergegeven kan worden. Gebruik ook hier de juiste SEO zoekwoorden.
    3. Maak het bestandformaat van je afbeeldingen kleiner. Op het internet kun je toe met lagere resoluties dan bij afdrukken. Je kunt ook een gratis tool zoals TinyPNG gebruiken om afbeeldingen te comprimeren en zo het bestand nog kleiner te maken.
    4. Kies het juiste type file. Het is het beste om alleen maar .jpg en .png te gebruiken, en eventueel .gif voor thumbnails en bewegende beelden.
    5. Optimaliseer je thumbnails. E-commerce websites staan vol met thumbnails, waardoor ze een groot impact hebben op de laadtijd van je pagina. Zorg dus dat je een zo klein mogelijke afbeelding gebruikt.
    6. Test je afbeeldingen. Het is belangrijk om te weten welke afbeeldingen het wel en niet goed doen en nog belangrijker om te weten waarom (niet). Doe een paar A/B tests om te kijken welke afbeeldingen het beste werken voor jouw site (bijvoorbeeld producten in context vs. met een witte achtergrond).

      8. Installeer een analytics tool

      Analytics is iets waar je vanaf de eerste dag dat je webshop online is mee moet beginnen. De data die je zo vergaart geeft je belangrijke inzichten in je bezoekers en klanten.

      Een Shopify webshop heeft al een aantal ingebouwde analytics tools maar het kan een goed idee zijn om ook een tool van derden te installeren. Google Analytics is de bekendste en meest populaire analytics tool maar SE Ranking, Piwik en Adobe Analytics worden ook veel gebruikt. Je kunt zelfs meerdere tools combineren om je bedrijf optimaal te analyseren.

      9. Een pre-lancering marketing plan schrijven

      Als je site eenmaal online is, wil je natuurlijk ook dat er mensen op af komen. De beste manier om dit te doen is door middel van een marketingplan.

      Schrijf je marketingplan van te voren op, zodat je als je website gelanceerd is alleen nog maar de stappen hoeft te volgen die je eerder hebt gepland.

      Dollar Shave Club is hier wederom een goed voorbeeld. Bij hun lancering was hun doel om de branche wakker te schudden. Dat deden ze door een video te maken waar dat duidelijk uit naar voren kwam, een video die al snel zorgde voor meer merkherkenning.

      10. Je belastings- en verzendingsinstellingen aanpassen

      Check of de belasting en verzendkosten die je rekent de juiste zijn voor de producten die je verkoopt, anders kan het zijn dat je zonder het te weten een te lage prijs vraagt en dus minder winst maakt.

      Afhankelijk van de locatie van je bedrijf en je klanten moet je eventueel extra belasting aan je klanten doorrekenen. Weet je niet precies hoeveel? Neem dan contact op met een belastingaccountant bij jou in de buurt.

      11. Zorg dat klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen

      We hebben het al over je contactpagina gehad, maar dat is niet de enige plek waar je moet vermelden hoe klanten met je in contact kunnen komen. Het is het beste om je adres, telefoonnummer en live chat link op elke pagina van je website te zetten.

      Volgens Total Retail verkopen webshops die live chat aanbieden 48% meer producten. Daarnaast zijn hun klantenbindingsresultaten drie keer zo goed. Bovendien is het bekend dat de chatsessies zelf ook zorgen dat klanten meer kopen. De waarde van de bestellingen die Nosh Detox via hun live chat binnenkrijgen is tien keer zo hoog als die van de gemiddelde bestellingen op hun webshop.

      12. Installeer allen de belangrijkste apps

      Er staan duizenden apps in de Shopify App Store maar ze zijn lang niet allemaal onmisbaar voor een pas geopende webshop. Sterker nog, sommigen zullen helemaal niet relevant zijn voor jouw shop.

      Als je net begint installeer dan alleen de meest essentiële apps. Welke dat zijn hangt af van je bedrijf en je branche.

      13. Je bankgegevens doorgeven

      Als je twee weken gratis probeertijd om zijn, zorg dan dat Shopify al je bankgegevens heeft zodat er geen problemen ontstaan als je webshop net op gang begint te komen.

      Een goed plan is het halve werk

      Nu  je weet wat je allemaal moet doen om je Shopify webshop met succes te lanceren, is het tijd om je plan in actie om te zetten en te beginnen met verkopen!

       


      Klaar om je eigen online bedrijf te beginnen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.